معرفی مشاغل

شرح وظایف کارشناس کنترل کیفیت + حقوق و درآمد

زمان مطالعه: 8 دقیقه

کارشناس کنترل کیفیت کیست؟

کارشناس کنترل کیفیت به انگلیسی quality control expert، مسئولیت ارزیابی و تضمین کیفیت محصولات و خدمات یک شرکت را بر عهده دارد. او باید دانش و تخصص لازم برای ایجاد، پیاده‌سازی و اجرای فرآیندهای کنترل کیفیت را در شرکت داشته باشد. بررسی و تحلیل مشکلات کیفیتی، ارزیابی عملکرد فرآیندها، توسعه روش‌های بهبود کیفیت و ارائه پیشنهادات برای بهبود فرآیندهای کنترل کیفیت، از جمله وظایف کارشناس کنترل کیفیت است. هدف اصلی این کارشناسان، بهبود کیفیت محصولات و خدمات شرکت و افزایش رضایت مشتریان است.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

تحصیلات و مدرک کارشناس کنترل کیفیت چیست؟

الزامات آموزشی برای بازرسان کنترل کیفیت بسیار متفاوت است و معمولاً به صنعت بستگی دارد. برای برخی مشاغل، مدرک دیپلم تنها شرط است و بازرسان در حین کار آموزش می‌بینند. اما صنایع و مشاغل با محصولات پیچیده‌تر ممکن است به آموزش پیشرفته در کنترل کیفیت یا آموزش تخصصی در زمینه صنعت نیاز داشته باشند. برخی از کارفرمایان ممکن است از متخصصان گواهینامه حرفه‌ای در کنترل کیفیت بخواهند. با این حال در بسیاری از مشاغل نیز حداقل مدرک تحصیلی لازم، مدرک کارشناسی یا لیسانس در رشته‌هایی چون کنترل کیفیت، مهندسی صنایع و مهندسی مکانیک است.

دوره آموزشی کارشناس کنترل کیفیت

دوره‌های آموزشی کارشناس کنترل کیفیت در ایران به افراد علاقه‌مند به این حوزه کمک می‌کنند تا با اصول و مبانی کنترل کیفیت آشنا شوند و توانایی‌های لازم برای اجرای استانداردهای کیفیت در سازمان‌ها و شرکت‌ها را کسب کنند. این دوره‌ها معمولاً شامل موضوعاتی نظیر استانداردهای کیفیت، ابزارها و روش‌های کنترل کیفیت، مدیریت فرآیندها و بهبود مستمر می‌باشند.

چگونه مدرک کنترل کیفیت بگیریم؟

برای اخذ مدرک کنترل کیفیت، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. تحقیق و انتخاب دوره: ابتدا باید دوره‌ای را پیدا کنید که متناسب با نیازها و علاقه‌مندی‌های شما باشد. مراکز آموزشی معتبر، دانشگاه‌ها و موسسات تخصصی در زمینه آموزش معمولاً چنین دوره‌هایی را ارائه می‌دهند.
  2. شرکت در دوره: پس از انتخاب دوره، نوبت ثبت‌نام و شرکت در این دوره‌های آموزشی می‌باشد. دوره‌ها ممکن است به صورت حضوری، آنلاین یا ترکیبی از هر دو باشند.
  3. گذراندن دوره و امتحانات: دوره‌های کنترل کیفیت معمولاً شامل ساعات آموزشی مشخصی هستند و در پایان دوره، امتحاناتی برای سنجش آموخته‌های شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود.
  4. دریافت مدرک: پس از موفقیت در دوره و امتحانات مربوطه، مدرکی به عنوان گواهی پایان دوره به شرکت‌کنندگان اعطا می‌شود. این مدرک نشان‌دهنده دانش و مهارت‌های لازم در زمینه کنترل کیفیت است.

برای یافتن دوره‌های مناسب و آگاهی از جزئیات ثبت‌نام و هزینه‌ها، بهتر است به وب‌سایت‌های مراکز آموزشی معتبر و دانشگاه‌هایی که دوره‌های مرتبط با مدیریت و کنترل کیفیت ارائه می‌دهند مراجعه کنید. همچنین، شرکت در کارگاه‌ها و سمینارهای تخصصی می‌تواند فرصت‌های خوبی برای یادگیری و شبکه‌سازی حرفه‌ای فراهم آورد.

اگر شما هم فارغ التحصیل در رشته‌های نام برده‌ هستید و علاقه دارید به عنوان کارشناس کنترل کیفیت استخدام و مشغول به کار شوید، با عضویت در کاریابی مجازی ایران استخدام به عنوان کارجو و استفاده از رزومه ساز رایگان، اقدام به تنظیم رزومه خود کرده و برای کارفرمایانی که در این سایت درج آگهی استخدام نموده اند، ارسال نمایید.

شرح وظایف کارشناس کنترل کیفیت

وظایف کارشناس کنترل کیفیت، بسته به صنعتی که متخصصان در آن کار می‌کنند متفاوت است. مهم نیست که یک کارشناس در کدام صنعت کار می‌کند، هدف اصلی همه متخصصان کنترل کیفیت این است که محصول را برای استفاده مورد نظر آزمایش کنند و مطمئن شوند که مطابق با مشخصات سازنده است.
اکثر متخصصان این اختیار را دارند که در صورت لزوم محصولات را بپذیرند یا رد کنند. آنها معمولاً مشکلاتی را که پیدا می‌کنند ثبت می‌کنند و ممکن است محصولات معیوب را برای تعمیر برگردانند. در برخی از صنایع، بازرسان ممکن است مجبور شوند خود محصولات را تعمیر کنند تا مشکلات فرآیند تولید را مشخص کنند. برخی از متخصصان آزمایش‌های کنترل شده‌ای را روی محصولات انجام می‌دهند تا مشخص کنند که محصولات در یک محیط شبیه سازی شده چگونه عمل می‌کنند.
تقریباً همه متخصصان کنترل کیفیت از نوعی ابزار دقیق برای انجام کارهای خود استفاده می کنند. کارگران کنترل کیفیت ممکن است محصولات نهایی را وزن یا اندازه گیری کنند. ممکن است به برخی از متخصصان نیاز باشد که سطح مایعات را اندازه گیری کنند، روغن کاری را بررسی کنند، طرز کار را بررسی کنند، یا دوام محصول را اندازه گیری کنند. کسانی که به عنوان کارشناس کنترل کیفیت صنایع غذایی کار می کنند ممکن است ملزم به نمونه برداری از محصولات برای تعیین کیفیت شوند.

دیگر وظایف کارشناس کنترل کیفیت

علاوه بر وظایفی که به طور کلی به آنها اشاره شد، یک کارشناس کنترل کیفیت به طور کلی وظایف زیر را بر عهده دارد:

  • تهیه و اجرای سیاست‌ها و رویه های تضمین کیفیت
  • انجام بازرسی‌های معمول و تست‌های کیفیت
  • شناسایی و حل مشکلات گردش کار و تولید
  • اطمینان از رعایت استانداردها و مقررات ایمنی
  • رسیدگی و گفتگو در مورد مسائل و راهکارهای پیشنهادی با مافوق
  • مستندسازی فعالیت‌های تضمین کیفیت و ایجاد گزارش‌های حسابرسی
  • ارائه توصیه‌هایی برای بهبود
  • ایجاد مواد آموزشی و دستورالعمل‌های عملیاتی
  • تطبیق و تفسیر استانداردهای تضمین کیفیت شرکت
  • رسیدگی به شکایات و بررسی عدم انطباق از طریق سوابق و سیستم‌های ردیابی، از جمله علت اصلی و اقدامات اصلاحی
  • مستندسازی فعالیت‌های تضمین کیفیت با گزارش و ممیزی داخلی
  • توسعه استانداردهای جدید برای تولید و طراحی، با بهبود در صورت نیاز و ایجاد پروتکل‌های آزمایشی برای پیاده سازی در تمام خطوط خدمات
  • شناسایی نیازهای آموزشی
  • آموزش مداوم در مورد راه‌حل‌ها، فن آوری و مهارت‌های جدید
  • بررسی و رسیدگی به مسئولیت‌های روزانه و ماهانه
  • برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر بازرسی و آزمایش محصول ورودی و خروجی برای تایید انطباق کیفیت با مشخصات و محصولات با کیفیت
  • کمک به عملیات و عملکرد محلی کیفیت در ردیابی، مستندسازی و گزارش سطوح کیفیت و همچنین CSR، اهداف زیست محیطی و بهداشت و ایمنی.
  • توسعه یا به روزرسانی شکایات و روش‌های بازرسی شرکت برای اطمینان از ضبط و بررسی و همچنین مستندسازی مناسب شکایات
  • نظارت بر رویه‌های مدیریت ریسک و حفظ و تجزیه و تحلیل گزارش‌های مشکلات برای شناسایی و گزارش مشکلات تکراری به مدیریت و توسعه محصول
  • ارائه آموزش و پشتیبانی به تیم تضمین کیفیت در مورد سیستم‌ها، خط مشی‌ها، رویه‌ها و فرآیندهای اصلی

مهارت‌های کارشناس کنترل کیفیت

کارشناس کنترل کیفیت برای ایفای بهتر نقش خود، بهتر است برخی از مهارت‌ها را داشته باشد که این مهارت‌ها عبارت است از:

توجه به جزئیات

توجه شما به جزئیات تضمین می‌کند که تمام وظایف شما مطابق با مشخصات کسب و کار انجام می‌شود. این مهارت می‌تواند از بروز مشکلات عمده در زنجیره تامین جلوگیری کند. همچنین از نیاز به انجام مجدد یا تجدید نظر در وظایف برای برآورده کردن الزامات بعدی جلوگیری می‌کند.

مدیریت زمان

مدیریت خوب زمان تضمین می‌کند که زمان کافی برای تکمیل وظایف خود با استاندارد کیفیت مطلوب دارید، سپس تأیید کنید که آنها با مشخصات مطابقت دارند. همچنین استرس شما را کاهش می‌دهد، بنابراین می‌توانید با یک ذهن روشن، روی انجام وظایف خود به خوبی تمرکز کنید. وقتی ضرب الاجل‌های خود را رعایت می‌کنید، مطمئن می‌شوید کسانی که به شما متکی هستند زمان کافی برای انجام ضرب الاجل‌های خود بدون کاهش کیفیت کار خود دارند.

حل مسئله

اگر در تلاش هستید تا استانداردهای کیفی مورد نیاز را رعایت کنید، مهارت‌های حل مسئله به شما کمک می‌کند تا راه‌حل‌هایی را پیدا کنید.

چندین وظیفه‌‌

تعداد کمی از کارگران یک وظیفه یا مسئولیت واحد دارند. مهارت‌های چندوظیفه‌ای قوی کمک می‌کنند بین هر شغلی که دارید، به ترتیب اولویت، بدون به خطر انداختن استانداردهای کیفیت، جابه‌جا شوید.

ارتباط کتبی و کلامی

این مهارت‌ها کمک می‌کنند تا راه‌های بهبود فرآیندها را برای افراد دیگر توضیح دهید تا بتوانند به استانداردهای کیفیتی دست یابند. مهارت‌های شنیداری شما نیز برای درک آنچه که همکارانتان از شما نیاز دارند بسیار مهم است. ارتباطات نوشتاری نیز قوی یک مهارت فنی لازم برای تست نرم افزار و سایر نقش‌های تضمین کیفیت است.

توانایی کار به عنوان بخشی از یک تیم

تضمین کیفیت معمولاً یک تلاش گروهی است، بنابراین یک مهارت کلیدی تضمین کیفیت، توانایی کار به عنوان بخشی از آن تیم است. شما باید کارهایی را که دیگران در بخش شما انجام می‌دهند و اینکه چگونه بر کارهای شما تأثیر می‌گذارد، درک کنید. این درک به شما کمک می‌کند تا برای دستیابی به استانداردهای کیفی کسب و کار خود با یکدیگر همکاری کنید. همچنین می‌توانید به هم تیمی‌های خود در زمانی که تحت استرس هستند کمک کنید – یا زمانی که حجم کاری بالایی دارید وظایفی را به آنها محول کنید تا استانداردهای کیفیت را حفظ کنند.

مهارت‌های ریاضی

دانش ریاضی و مهارت‌های کامپیوتری مهم است زیرا اندازه گیری، کالیبراسیون و محاسبه، از ویژگی‌های اصلی کنترل کنترل کیفیت هستند.

مهارت‌های مکانیکی

بازرسان کنترل کیفیت باید بتوانند از ابزار و ماشین آلات تخصصی در هنگام آزمایش محصولات استفاده کنند.

استقامت بدنی و قدرت فیزیکی

بازرسان کنترل کیفیت باید بتوانند برای مدت طولانی در کار بایستند. از آنجایی که کارگران گاهی اوقات اجسام سنگین را بلند می‌کنند، بازرسان باید در شرایط فیزیکی خوبی باشند.

مهارت‌های فنی

بازرسان کنترل کیفیت باید نقشه‌ها، اسناد فنی و دستورالعمل‌ها را درک کنند و اطمینان حاصل کنند که محصولات و قطعات با استانداردهای کیفیت مطابقت دارند.

آشنایی با استانداردهای کیفیت

درک استانداردهای کیفیت یک مهارت ضروری برای تضمین کیفیت است. اکثر کارمندان باید در چارچوب استانداردهای تعیین شده توسط شرکت خود کار کنند. درک سایر استانداردهای کیفیت کلیدی، مانند دستورالعمل‌های تعیین شده توسط سازمان غذا و دارو، نیز می‌تواند به شما در برآوردن انتظارات کیفیت کمک کند.

شخصیت‌شناسی کارشناس کنترل کیفیت

گفته می‌شود بهترین تیپ شخصیتی برای کارشناس کنترل کیفیت تیپ ESTJ است. کسانی که شخصیت ESTJ دارند، رهبران برجسته‌ای هستند، زیرا هدف گرا، متمرکز و ثابت هستند. آنها همچنین دارای مهارت‌های بین فردی و ارتباطی قوی هستند که برای رهبر اجرایی ضروری است. برای یک مدیر ارشد اجرایی، این مهارت‌ها، شامل حفظ کنترل کیفیت، بودجه و الهام بخشیدن مستمر به کارکنان و… است.
با این حال در کنار این تیپ شخصیتی به برخی از خصایص اخلاقی همچون صداقت نیز تاکید می‌شود. صداقت یک ویژگی مهم در یک بازرس کنترل کیفیت است. دلیل تاکید بر این ویژگی اخلاقی آن است که، صنایع تولیدی نسبت به سایر صنایع، به ویژه در آسیای جنوب شرقی، بیشتر مستعد مسائل فساد هستند. تامین کنندگان ممکن است مواد نامرغوبی را جایگزین موادی که برای تولید مشخص شده‌اند قرار دهند. آنها حتی ممکن است ادعاهای نادرستی در مورد صدور گواهینامه یا ایمنی محصول داشته باشند. در میان صنایع موجود نیز صنایع تولیدی بیش از سایرین در معرض مسائل فساد هستند.
هنگامی که یک کارشناس کنترل کیفیت در یک کارخانه کار می‌کند، ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت فشار قرار گیرد تا نتایج گزارش نادرست را ارائه دهد. آنها ممکن است چندین بار از یک کارخانه بازدید کنند و به کارکنان کارخانه نزدیک شوند. مهم است که بازرس عینی باقی بماند و به افرادی که در کنار او در کارخانه کار می‌کنند اجازه ندهد بر گزارش آنها تاثیر بگذارند.

محل استخدام کارشناس کنترل کیفیت

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، کارشناسان کنترل کیفیت می‌توانند در بسیاری از کسب و کارهای صنعتی مشغول به کار شوند. آگهی های استخدام مسئول کنترل کیفیت در تهران و سایر استان های کشور، نشان دهنده تنوع محل کار بازرس کنترل کیفیت میباشد. صنایع غذایی از جمله این صنایع است که بسیاری از کارشناسان در آنجا به کار گرفته می‌شوند. صنایع خودروسازی و سایر صنایع تولیدی نیز از کسب و کارهای مهمی هستند که کارشناس کنترل کیفیت می‌تواند در آنجا به کار مشغول شود. به طور کلی هر شرکت، سازمان یا کسب و کاری که به کیفیت محصولات و خدمات خود بیندیشد، قطعا به دنبال استخدام کارشناس کنترل کیفیت میباشد.

نحوه فعالیت کارشناس کنترل کیفیت

کارشناس کنترل کیفیت از جمله افرادی است که باید به شکل حضوری در محل کار خود حاضر شود. البته برخی از کارفرمایان به دنبال استخدام کنترل کیفیت پاره وقت و یا تمام وقت میباشند. اما در هر دو صورت، حضور کارشناس در محل فعالیت ضروری است. بدین معنا که به شکل دورکار میسر نیست، زیرا کارشناس باید از نزدیک تمام موارد را بررسی و کنترل نماید.

میزان درآمد و حقوق کارشناس کنترل کیفیت

میزان درآمد و حقوق کارشناس کنترل کیفیت شامل اعداد و ارقام متفاوتی است. برخی از حداقل حقوق همچون 2 میلیون تومان صحبت کرده‌اند و برخی نیز از حقوق بین 10 تا 20 میلیون تومان. اما این ارقام هیچ‌کدام قطعی نیست و باید به نسبت میزان فعالیت‌های کارشناس، نوع سازمان یا کسب و کاری که در آنجا مشغول است و سایر عوامل تاثیرگذار، مشخص می‌گردد. در شرایط احراز برخی از آگهی های استخدام کارشناس کنترل کیفیت در تهران و سایر استان ها، به میزان حقوق اشاره شده.

سخن پایانی

در سال‌های اخیر بسیاری از تولید کنندگان برای بهبود کیفیت و بهره‌وری روی تجهیزات بازرسی خودکار سرمایه گذاری کرده‌اند. پیشرفت‌های مداوم در فناوری به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا وظایف بازرسی را خودکار کنند، این شکل از کار، بهره‌وری کارگران را افزایش داده و تقاضا برای بازرسان را کاهش داده است. علاوه بر این، اسکنرهای سه بعدی زمان لازم برای بازرسی قطعات و کالاهای نهایی برای مشخصات اندازه گیری صحیح را کاهش داده است.
تولیدکنندگان به طور فزاینده‌ای کنترل کیفیت را در فرآیند تولید ادغام می‌کنند. بسیاری از وظایف بازرسی از بازرسان تخصصی به کارگران ساخت و مونتاژ که کیفیت را در هر مرحله از تولید نظارت می‌کنند، واگذار می‌شود. اسکنرهای سه بعدی دستی می‌توانند اندازه گیری دقیق‌تری از قطعات را مستقیماً از کف تولید ارائه دهند. این عوامل باعث کاهش تقاضا برای بازرسان کنترل کیفیت شود. تا جایی که پیش‌بینی شده است استخدام بازرسان کنترل کیفیت از سال 2018 تا 2028 ، حدود 18 درصد کاهش یابد.
اما با وجود پیشرفت‌های تکنولوژیکی در کنترل کیفیت در بسیاری از صنایع، اتوماسیون همیشه جایگزین بازرسی دستی نیست. بازرسی‌های شخصی برای محصول همچنان مورد نیاز خواهد بود و شما اگر واقعا به این شغل علاقه دارید می‌توانید با پشتکار خود در این زمینه به فعالیت بپردازید. با این حال قبل از ورود به این شغل یا رشته تحصیلی آن، تمام جوانب از جمله محدودیت‌های مربوط به آن را کاملا بسنجید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس کنترل کیفیت در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا