- ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
- 904k نظر «نمایش»
راهنمای جامع ارزیابی تکمیلی آزمون استخدام آموزش و پرورش
راهنمای جامع ارزیابی تکمیلی آزمون استخدام آموزش و پرورش
- بروزرسانی:
- دیدگاه: ۹۰۳,۲۷۶ (نمایش)

نحوه ارزیابی تکمیلی (مصاحبه و گزینش) آزمون استخدام آموزش و پرورش
ورود به صفحه اخبار و آگهی های استخدام آموزش و پرورش
مشاهده تجربیات مصاحبه پذیرفته شدگان سالهای قبل
جهت مشاهده مطالب روی لینک های زیر کلیک کنید
پیشگفتار
آزمون استخدام آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی دبیری و آموزگاری شامل سه حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی است که بطور معمول هر سال برگزار میشود. با توجه به مرحله ارزیابی تکمیلی که جایگزین مرحله مصاحبه و گزینش شده است، نمره نهایی بدست آمده توسط داوطلبان در آزمون استخدام آموزگار ابتدایی و استثنایی شامل 40 درصد آزمون کتبی و 60 درصد فرایند مصاحبه و گزینش میباشد و این نمره در آزمون استخدام دبیر و هنرآموز شامل 40 درصد فرایند مصاحبه و گزینش و 60 درصد آزمون کتبی میباشد. در ادامه به شرح جزئیات ارزیابی تکمیلی هرکدام از دو آزمون استخدام آموزش و پرورش میپردازیم.
ارزیابی تکمیلی چیست؟
ارزیابی تکمیلی فرایندی است که در آزمون استخدام آموزش و پرورش جایگزین مصاحبه شده است. در این مرحله داوطلبان استخدام از طریق ادبیات جدید و نوینی از ارزیابی مبتنی بر صلاحیتهای شغلی با استفاده از ابزارهایی مانند مورد کاوی، بحث گروهی، ارائه شفاهی و مصاحبه و…، توسط چند ارزیاب آموزش دیده در مراحل مختلف با ارزیابی 360 درجه سنجیده خواهند شد. در ادامه اتفاقات روز ارزیابی بصورت کامل و با جزئیات توضیح داده شده است.
بنابر اعلام وزارت آموزش و پرورش اتفاقات روز ارزیابی در چهار بخش کلی به صورت زیر تفکیک میشود:
- بحث گروهی
فردی که به کانون ارزیابی ورود خواهد داشت، در جلسه معارفه شرکت می نماید. در ابتدای جلسه، مدیر کانون ارزیابی فرایند کلی را خدمت داوطلبان شرح می دهد و به سوالات و ابهامات پیش آمده پاسخ خواهد داد که این جلسه حدود 30 دقیقه به طول می انجامد.
پس از اتمام پاسخ دهی به سوالات، برای هر فرد برنامه زمانبندی صبح تا عصر ارائه خواهد شد که شامل (زمان تمرین، استراحت و مطالعه) میباشد. بصورت کلی هر فرد باید در چهار برنامه شرکت نماید و امکان تفاوت در برنامه با توجه به چینش زمانبندی وجود خواهد داشت.
پس از معارفه به هر متقاضی یک سناریو داده میشود و یک ساعت زمان برای مطالعه این سناریو دارد. سپس در یک جلسه گروهی 4 الی 6 نفره، متقاضیان به بحث و بررسی این سناریو میپردازند و بخش های مهم سناریو را نکته برداری خواهند کرد. بعد از این فرآیند وارد بحث گروهی در پیرامون سناریوی داده شده خواهند شد و مدت زمان حداکثر 45 دقیقه را خواهند داشت.
- جلسه مصاحبه
داوطلبان پس از فاصله و زمان کوتاه اختصاص داده شده برای استراحت، وارد جلسه مصاحبه خواهند شد که حداکثر 60 دقیقه به طول می انجامد. در این مرحله فرایند پرسش و پاسخ آغاز خواهد شد و سوالاتی که در این جلسه مطرح می شود از پیش طراحی شده است.
مصاحبه محلی است برای ارزیابی شایسته محور و این سوالات بر اساس محتوای شایستگیها (جدول دو در دفترچه راهنمای ثبت نام) تعیین شده است.
- جلسه ایفای نقش
در این مرحله فرد پذیرفته شده یا معلم جلسه ای با اولیای دانش آموز خواهد داشت که حدودا 20 یا 30 دقیقه طول میکشد. پس از شروع گفت و گوی این دو فرد، ارزیابی که در این جلسه حضور دارد تمامی اتفاقات و مکالمه را ثبت کرده و فرد پس از مطالعه و نکته برداری وارد مرحله بعدی میشود.
قابل ذکر است که در این ارزیابی داوطلب با بازیگری روبرو خواهد شد که از قبل بر روی سناریو تسط دارد. یک نفر ارزیاب که در این جلسه حضور دارد، آن را ثبت می کند و خروجی شایستگیها از آن در می آید.
- ارائه تحلیلی درس (تدریس)
جلسه بعدی که همان مرحله نهایی میباشد، ارزیابی تدریس فرد است. در این مرحله یک سناریو با توجه به تنوع تدریس در اختیار فرد قرار میگیرد که 60 دقیقه مهلت مطالعه و آماده سازی دارد تا آن را ارائه دهد. پس از بررسی و مطالعه کامل سناریوی تحویل داده شده وارد جلسه تدریس خواهد شد.
در این بخش ارزیاب در مقابل فرد قرار میگیرد و معلم شروع به تدریس خواهد کرد. این تدریس معمولا 30 دقیقه طول خواهد کشید و در این حین ارزیاب سوالات پیش آمده را از فرد میپرسد و نکات مهم را یادداشت میکند و جلسه اتمام می پذیرد.
زمان ارزیابی تکمیلی برای هر فرد از ابتدای صبح آغاز شده و این فرایند با توجه به اینکه چندساعته است، یک روز کامل را به خود اختصاص میدهد.
همچنین می توانید جهت مطالعه بیشتر در این رابطه به این صفحه مراجعه نمایید.
سوالات مصاحبه تخصصی آموزش و پرورش
سوالات مطرح شده در مصاحبه تخصصی آموزش و پرورش با توجه به رشته های مختلف، متفاوت می باشد. کارشناسان ایران استخدام مهم ترین و کلیدی ترین سوالات مصاحبه تخصصی پیشنهاد شده توسط کاربران خود را به تفکیک هر رشته، گردآوری نموده اند. جهت مشاهده گلچین سوالات مصاحبه تخصصی بر روی لینک زیر بزنید.
راهنمای ارزیابی تکمیلی سال 1402
خدمات و محصولات
|
||
به منظور آمادگی هرچه بیشتر پذیرفتهشدگان آزمون های استخدامی و حضور موفق در جلسات مصاحبه و ارزیابی تکمیلی، تیم پشتیبانی سایت ایران استخدام منابع و راهنمای شرکت در این جلسات را به شرح زیر ارائه کرده است. | ||
دانلود کتاب الکترونیکی راهنمای جامع تمام مراحل مصاحبههای استخدامی | مشاهده | |
راهنمای جامع ارزیابی تکمیلی آزمون استخدام آموزش و پرورش | مشاهده | |
تجربیات مرحله ارزیابی تکمیلی آزمون استخدام آموزش و پرورش | مشاهده | |
کارنامه های پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش (ارسالی کاربران) | مشاهده | |
کتاب راهنمای مصاحبه حضوری و گزینش ایران استخدام | مشاهده | |
جزوه ویژه ایران استخدام (مصاحبه روانشناسی) | مشاهده | |
جزوه ویژه ایران استخدام (مصاحبه گزینش) | مشاهده | |
فهرست مراکز آموزشی مورد تایید در سازمان اداری و استخدامی | مشاهده |
نکات مهم مراحل پیشروی استخدامی؛ ویژه پذیرفتهشدگان آزمون استخدام دبیر و هنرآموز 1402 ضمن عرض تبریک خدمت پذیرفتهشدگان مرحله اول آزمون استخدام دبیر و هنرآموز، تیم پشتیبانی سایت ایران استخدام نکات مهمی را جهت انجام مراحل ارزیابی تکمیلی این آزمون به شرح زیر گردآوری نموده است:
زمان بارگذاری مدارک پذیرفته شدگان:
لازم است پذیرفته شدگان از ساعت 20 امروز چهارشنبه 1402/06/08، حداکثر تا 48 ساعت اقدام به بارگذاری مدارک خود در سامانه دولت من (my.medu.ir) نمایند.
مدارک مورد نیاز برای بارگذاری:
عکس پرسنلی، تصویر تمامی صفحات شناسنامه، تصویر کارت ملی و سایر مدارک مورد نیاز
دریافت دعوتنامه برای انجام سایر مراحل ارزیابی:
زمان و مکان ارزیابی (معاینات پزشکی و تایید صلاحیتهای عمومی) در پورتال آموزش و پرورش استان محل قبولی از طریق این صفحه اطلاع رسانی خواهد شد.
سنجش و ارزیابی تکمیلی:
پس از انجام معاینات پزشکی (جسمانی و روانی) با توجه به اطلاعیه دعوت به مرحله سنجش، مصاحبه و ارزیابی تکمیلی، با در دست داشتن مدارک خوداظهاری و امتیاز آور خود که در صفحه راهنمای جامع ارزیابی تکمیلی به آنها اشاره گردیده، در تاریخ مقرر به حوزههای ارزیابی اعلام شده مراجعه نمایید.
آمادگی برای حضور در جلسه مصاحبه و ارزیابی:
دانلود کتاب جامع مصاحبه استخدامی
ضمناً داوطلبینی که به نتایج آزمون کتبی خود اعتراض دارند میتوانند حداکثر تا 10 روز پس از اعلام نتایج اولیه، درخواست خود را از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش ثبت نمایند.
ارائه اصل و تصویر مدارک مربوط به فرم استشهاد محلی برای داوطلبان بومی با سابقه ده سال سکونت الزامیست و عدم اثبات بومی بودن موجب حذف از فرآیند استخدام میشود.
با توجه به اهمیت بخش ارائه تدریس در ارزیابی تکمیلی، توصیه میشود وسایل و تجهیزات مورد نیاز را در روز ارزیابی تکمیلی به همراه داشته باشید.
در صورتی که نیاز به مشاوره و بحث و تبادل نظر با سایر کاربران در خصوص آزمون استخدامی آموزش و پرورش دارید، میتوانید از طریق بخش نظرات همین صفحه اقدام نمایید.
ارزیابی تکمیلی دبیر و هنرآموز
با توجه به برگزاری آزمون استخدام دبیر و هنرآموز آموزش و پرورش، کارشناسان ایران استخدام جهت راهنمایی و پاسخ به سوالات و ابهامات پذیرفته شدگان چند برابر ظرفیت آزمون، در خصوص مراحل مختلف ارزیابی تکمیلی و بارگذاری مدارک، مطالب و نکات مهم زیر را در چند مرحله تهیه و در اختیار شما قرار دادهاند.
نحوه اطلاع از روند فرایند مصاحبه و گزینش دبیری داوطلبانی که اسامی آنها جزو معرفی شدگان به مرحله تحویل اسناد و مدارک، معاینات پزشکی و در نهایت فرایند ارزیابی تکمیلی آموزش و پرورش میباشد، برای اقدامات بعدی یک روز پس از اعلام نتایج با مراجعه به جدول پیوست و سایت اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان مربوطه، از فرایند ارزیابی تکمیلی و مصاحبه گزینش مطلع شوند.
مرحله بارگذاری مدارک پذیرفته شدگان آزمون دبیری داوطلبان پذیرفته شده باید یک روز پس از اعلام نتایج آزمون ظرف مدت 48 ساعت جهت بارگذاری مدارک خود در سامانه دولت من (mymedu.ir) اقدام نمایند. لازم به ذکر است جهت ورود به سامانه دولت من و بارگذاری مدارک، داشتن شماره همراه با مالکیت شخص داوطلب الزامی است.
در صورتی که با هرگونه سوال یا ابهامی در نحوه ثبت نام و بارگذاری مدارک در سامانه دولت من مواجه شدید، می توانید از طریق لینک زیر آموزش نحوه ثبت نام و بارگذاری مدارک پذیرفته شدگان آزمون استخدام دبیر و هنرآموز که توسط کارشناسان ایران استخدام آماده سازی شده است، مشاهده نمایید.
مرحل بررسی مدارک و معاینات پزشکی داوطلبان پس از بارگذاری مدارک، با توجه بر زمان اعلامی توسط روابط عمومی آموزش و پرورش استان مورد نظر خود، نسبت به بررسی اسناد و مدارک خوداظهاری خود و همچنین بررسی وضعیت جسمانی (معاینات پزشکی) اقدام نمایند.
زمان و مکان ارزیابی (معاینات پزشکی و تایید صلاحیتهای عمومی) در پورتال آموزش و پرورش استان محل قبولی از طریق این صفحه اطلاع رسانی خواهد شد.
فرایند مصاحبه گزینش در این مرحله داوطلبان پذیرفته شده با توجه بر زمانبندی و محل های اعلامی توسط اطلاعیه آموزش و پرورش استان مورد نظر خود، جهت انجام فرایند مصاحبه گزینش اقدام نمایند.
توجه داشته باشید: در این مرحله ضروی است یک نسخه از پرینت فرم تکمیل شده اطلاعات فردی در روز مصاحبه گزینش، تحویل مصاحبه گر شود.
مرحله حوزههای ارزیابی آزمون دبیری پس از اتمام اقدامات مربوطه در مرحله اول و دریافت معرفی نامه عکس دار توسط کارگروه اول، داوطلب باید بر اساس اعلام اداره کل استان مربوطه، با در دست داشتن پرینت کارنامه اولیه صادره از سازمان سنجش و آموزش کشور و کارت ملی، جهت سنجش و ارزیابی تکمیلی به حوزههای ارزیابی مراجعه نماید.
توجه 1: با توجه به اینکه سنجش ارزیابی تکمیلی در حوزه های ارزیابی بصورت گروهی انجام خواهدشد، عدم مراجعه داوطلب در روز، ساعت و تاریخ تعیین شده، به منزله انصراف تلقی خواهد شد.
توجه 2: انجام ارزیابی تکمیلی صرفا در مهلت تعیین شده انجام می پذیرد و انجام ارزیابی مجدد و یا تمدید مهلت اعلام شده تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نخواهد بود.
توصیه های مهم فرایند سنجش و ارزیابی تکمیلی برخی از مشاغل دبیری علاوه بر تدریس تئوری، کار عملی و گروهی داوطلب نیز مورد سنجش قرار میگیرد، بنابراین داوطلبان باید وسایل شخصی و لباس مناسب رشته شغلی مربوطه را به همراه داشته باشند.
به داوطلبان معرفی شده توصیه میشود وسایل و تجهیزاتی که برای ارائه تدریس نیاز دارند، در روز ارزیابی تکمیلی به همراه داشته باشند.
مدارک مورد نیاز تکمیل فرم پیوست آمادگی برای اسناد و مدارک خوداظهاری و ارزیابی تکمیلی
اصل و تصویر مدارک تحصیلی (گواهینامه موقت یا دانشنامه)
اصل تصویر مدارک مربوط به فرم استشهاد محل سکونت (برای داوطلبان بومی متقاضی از محل بند مربوط به احراز سابقه 10 سال سکونت)
اصل و تصویر مدارک مربوط به استفاده از سهمیه 5 درصد ایثارگران
اصل و تصویر کارت پایان خدمت و معافیت دائم برای آقایان (دانش آموختگان برتر مشمول خدمت نظام وظیفه تخصصی بنیاد محلی نخبگان که پروژه تحقیقاتی جایگزین خدمت مورد تایید مرکز نخبگان و استعدادهای برتر نیروهای مسلح شروع نموده و دوره آموزش نظامی خود را طی نمودهاند، می بایست گواهی پایان دوره آموزشی و شروع پروژه تحقیقاتی خود را ارائه نمایند.)
ارائه کد رهگیری مربوط به تاییدیه ارسال الکترونیکی تکمیل فرم اطلاعات فردی گزینش
ارائه پرینت فرم تکمیل شده اطلاعات فردی در روز مصاحبه گزینش به مصاحبه گر گزینش
مدارک امتیاز آور
- مدارک کسب مقام در مسابقات و رویدادها و جشنواره های معتبر استانی، ملی و جهانی.
- سوابق فعالیت های تحصیلی، آموزشی، فرهنگی، جهادی، تدریس و فناوری های نوین.
- گواهی های معتبر مهارت ها و مرتبه های علمی، ادبی، فرهنگی، هنری، ورزشی، تربیتی، آموزشی و فناوری
- تقدیرنامه های مرتبط در سطوح مدیریت میانی و عالی.
- پژوهش های مرتبط با بهبود عملکرد معلم، تالیف و تدوین مقالات معتبر.
همچنین شما میتوانید جهت مشاهده جزئیات کامل مدارک و مستندات امتیاز آور بر روی لینک زیر بزنید.
جدول بارم بندی شایستگیها (دبیری)
جدول بارم بندی شایستگی ها (دبیری) شامل سنجش و ارزیابی شایستگی ها در مرحله ارزیابی تکمیلی و همچنین تذکرات مهم مواد و منابع آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش (کتبی) میباشد.
جدول بارم بندی (مشاهده)
2) تعداد سوالات امتحان حیطه عمومی 100 سوال خواهد بود که به صورت چهار گزینه ای و با احتساب یک سوم نمره منفی طراحی خواهد شد.
3) سوالات حیطه های اختصاصی و تخصصی در امتحان مشترک فراگیر (آزمون کتبی) و به صورت چهارگزینه ای با احتساب یک سوم نمره منفی به ترتیب 60 (برای حیطه اختصاصی) و 50 تا 75 (برای حیطه تخصصی) خواهد بود.
و) جدول سنجش و ارزیابی شایستگی ها در مرحله ارزیابی تکمیلی:
حیطه | شایستگی | محتوای ارزیابی | امتیاز | سهم از کل (درصد) |
عمومی | باور و التزام عملی به ارزش های اسلامی، ملی و انقلابی و روحیه جهادی | معارف و اندیشه اسلامی و انقلابی و تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی | 35 | 3,50 |
توانایی تلاوت قرآن و درک معانی آن | 30 | 3,00 | ||
رعایت آداب و اخلاق اسلامی و آراستگی پوشش و ظاهر | شاخص رعایت اخلاق و آداب اسلامی، شئونات اجتماعی، حضور فعال در مراسم و مناسک مذهبی و آراستگی پوشش و ظاهر، متعهد بودن به جلوه های مطلوب اخلاقی همچون صداقت، صبوری، گذشت، محبت و عطوفت | 35 | 3,50 | |
مهارت های ارتباطی، سازگاری و انعطاف پذیری | سنجش و ارزیابی تکمیلی | 20 | 2,00 | |
تعهد و تعلق سازمانی، مسئولیت پذیری | سنجش و ارزیابی تکمیلی | 20 | 2,00 | |
تفکر تحلیلی و حل مساله، خلاقیت، نوآوری و تحول خواهی | سنجش و ارزیابی تکمیلی | 20 | 2,00 | |
اختصاصی | مهارت های تدریس اثربخش | شناخت تفاوت های فردی، شیوه های تدریس و خلق موقعیت های بدیع و خلاقانه و مدیریت کلاس | 40 | 4,00 |
تربیت چند ساحتی | مهارت های تربیتی در ساحت های اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ اقتصادی و حرفه ای؛ علمی و فناوری؛ اجتماعی و سیاسی؛ زیستی و بدنی؛ زیبایی شناختی و هنری | 20 | 2,00 | |
انگیزه حرفه معلمی | اشتیاق، علاقه و انگیزه به حرفه معلمی و برخورداری از نگرش غنی نسبت به تعلیم و تربیت و کار کردن با دانش آموزان | 10 | 1,00 | |
کاربست فناوری های نوین آموزشی | آشنایی با تکنولوژی و نرم افزارهای آموزشی | 10 | 1,00 | |
کسب مقام در مسابقات و رویدادها و جشنواره های معتبر استانی و ملی و جهانی | کسب مقام در مسابقات و رویدادهای معتبر علمی، ادبی، فرهنگی، هنری، ورزشی، تربیتی، آموزشی و فناوری | 12 | 1,20 | |
سوابق فعالیت های تحصیلی، آموزشی، فرهنگی، جهادی، تربیتی و فناوری های نوین | مستندسازی تجربیات و سوابق تدریس و فعالیت در مراکز آموزش عالی، گروه های جهادی، مدارس، مراکز فرهنگی، تربیتی و تحقیقاتی با ارائه مدارک معتبر از مراجع ذیربط و بیمه) | 12 | 1,20 | |
سوابق فعالیت های تحصیلی، آموزشی، فرهنگی، جهادی، تربیتی و فناوری های نوین | گواهی معتبر مهارت ها و مرتبه های علمی، ادبی، فرهنگی، هنری، ورزشی، تربیتی، آموزشی و فناوری | 8 | 0,80 | |
سوابق فعالیت های تحصیلی، آموزشی، فرهنگی، جهادی، تربیتی و فناوری های نوین | تقدیر نامه های مرتبط در سطح (امتیاز بر اساس سطوح کسب تقدیرنامه) | 8 | 0,80 | |
تخصصی | تسلط بر برنامه درسی و تربیتی مورد نیاز دوره متوسطه | توانایی نوآوری و ابتکار آموزشی و بازی وارسازی مفاهیم آموزشی | 30 | 3,00 |
تسلط بر برنامه درسی و تربیتی مورد نیاز دوره متوسطه | توانایی سناریو نویسی و طراحی و تولید محتوای آموزشی مطابق با عنوان شغل | 30 | 3,00 | |
تسلط بر برنامه درسی و تربیتی مورد نیاز دوره متوسطه | اجرای عملی تدریس مطابق با عنوان شغل / آزمون عملی کارگاهی در شایستگی فنی برای مشاغل هنر آموز | 60 | 6,00 | |
جمع | 400 | 40 |
ج) معرفی به مرحله ارزیابی تکمیلی صلاحیت معلمی و گزینش
بر اساس نمره مکتسبه افراد در امتحان مشترک فراگیر و با در نظر گرفتن سهمیه های قانونی، به تعداد سه برابر ظرفیت در هر شغل - محل جهت طی مراحل مربوط معرفی خواهند شد.
مرحله اول: بررسی اسناد و مدارک خود اظهاری داوطلب در زمان ثبت نام و بررسی ویژگی های جسمانی و روانی؛ مدارک و مستندات خود اظهاری داوطلب معرفی شده و ویژگی های جسمانی و روانی، برابر ضوابط و مقررات مربوط و مفاد این دفترچه، بررسی و در صورت تایید به مرحله ارزیابی تکمیلی معرفی خواهد شد.
مرحله دوم: صلاحیت و شایستگی های معلمی داوطلبانی که اسناد و مدارک خود اظهاری و ویژگی های جسمانی و روانی آنان، بررسی و مورد تأیید قرار گرفته در مرحله ارزیابی تکمیلی طبق جدول شماره (2) از طریق مراکز ارزیابی آموزش و پرورش، مورد سنجش و ارزیابی قرار خواهد گرفت و همزمان فرایند بررسی صلاحیت های عمومی توسط گزینش انجام خواهد شد.
تذکر 1: در صورتی که تعداد داوطلب دارای حدنصاب و واجد شرایط در هر شغل محل جنسیت کمتر از تعداد اعلام شده باشد، تمامی افراد واجد شرایط دارای حدنصاب آن شغل محل جنسیت برای مرحله ارزیابی تکمیلی معرفی خواهند شد.
تذکر 2: داوطلبان باید پس از مرحله ارزیابی تکمیلی صلاحیت معلمی توسط مراکز ارزیابی و سایر عوامل مربوط در مجموع حداقل 470 امتیاز از حداکثر امتیاز ممکن (1000 امتیاز) را کسب نمایند.
تذکر 3: از مجموع نمره آزمون استخدامی آموزش و پرورش (کتبی) و ارزیابی تکمیلی، کسب حداقل (100) امتیاز از شایستگی های حیطه عمومی، حداقل (60) امتیاز از شایستگی حیطه اختصاصی و (60) امتیاز از شایستگی حیطه تخصصی مقرر در جدول شماره (3) الزامی است.
تذکر 4: با توجه به تبصره (3) ماده (21) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، ایثارگران مشمول سهمیه های 25 و 5 درصد متقاضی استخدام در ادارات آموزش و پرورش، بایستی حداقل هشتاد درصد (80 درصد ) حداقل امتیازات مندرج در تذکر (2) و (3) را کسب نمایند.
تذکر 5: شیوه اجرای ارزیابی تکمیلی و جزئیات موارد مربوط پس از اجرای آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش (کتبی) اعلام می شود. بر این اساس ارزیابی تکمیلی، مطابق ضوابط مربوط توسط کانون های ارزیابی آموزش و پرورش صرفا برای افراد معرفی شده واجد شرایط صورت خواهد گرفت آموزش و پرورش نمره مرحله ارزیابی را جهت گزینش نهایی و اعلام نتیجه آزمون، به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال خواهد کرد.
جدول شماره 1- فرایند آزمون استخدامی آموزش و پرورش (کتبی) و ارزیابی تکمیلی
حیطه | امتیاز آزمون استخدامی آموزش وپرورش (کتبی) | متیاز ارزیابی تکمیلی | جمع |
عمومی | 240 | 160 | 400 |
اختصاصی | 180 | 120 | 300 |
تخصصی | 180 | 120 | 300 |
جمع | 600 | 400 | 1000 |
تذکرات:
1- در مرحله سنجش و ارزیابی تکمیلی، دارندگان مدرک تحصیلی دیپلم هنرستان در مشاغل مرتبط هنرآموزی از امتیاز مربوط برخورداری خواهند شد.
2- امتیاز و سهم هریک ازحیطه ها در جداول بخش آزمون استخدامی آموزش و پرورش (کتبی) و ارزیابی تکمیلی شرایط احراز، مواد آزمون، عمومی، تخصصی و اختصاصی، شغل محل ها و شرایط ارزیابی تکمیلی درج شده است.
نمونه تمرینهای رایگان ارزیابی تکمیلی دبیری
در این بخش نمونه تمرین های رایگان برای مرحله ارزیابی تکمیلی آزمون استخدام دبیر و هنرآموز آموزش و پرورش شرح داده شده است.
اطلاعیه های دبیری
اتمام فرآیند ارزیابی تکمیلی آزمون استخدام دبیر و هنرآموز تا پایان شهریورماه (21 شهریور 1402)
اطلاعیه اعلام اسامی چندبرابر ظرفیت آزمون استخدام دبیر و هنرآموز (7 شهریور 1402)
آغاز ارزیابی تکمیلی آزمون دبیر و هنرآموز حدودا یک هفته پس از اعلام نتایج (6 شهریور 1402)
ارزیابی تکمیلی آموزگار ابتدایی و استثنایی
با توجه به برگزاری آزمون استخدام آموزگار ابتدایی و استثنایی، کارشناسان ایران استخدام جهت راهنمایی و پاسخ به سوالات و ابهامات پذیرفته شدگان چند برابر ظرفیت آزمون، در خصوص مراحل مختلف ارزیابی تکمیلی و بارگذاری مدارک، مطالب و نکات مهم زیر را در چند مرحله تهیه و در اختیار شما قرار دادهاند.
در گام نخست پس از بارگذاری مدارک توسط پذیرفته شدگان در پورتال وزارت آموزش و پرورش، داوطلبان پذیرفته شده با توجه به زمان تعیین شده از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان خود جهت تحویل اسناد، مدارک، مستندات و همچنین بررسی ویژگی های جسمانی و روانی (انجام معاینات پزشکی) مراجعه مینمایند و پس از طی این مراحل و با دریافت معرفی نامه عکس دار به همراه پرینت کارنامه اولیه خود مطابق با زمان اعلام شده توسط اداره کل استان مربوطه به مرحله سنجش و ارزیابی تکمیلی دعوت میشوند.
سرفصل های امتیازدهی آموزگاری
ارزیابی تکمیلی داوطلبان پذیرفته شده در مرحله اول آزمون استخدام آموزش و پرورش 1402، در سه بخش عمومی، اختصاصی و تخصصی توسط کانون ارزیابی صورت میگیرد. در ادامه کارشناسان ایران استخدام سرفصلهای مورد توجه برای امتیاز دهی به متقاضیان را شرح داده اند:
شایستگی های عمومی (مشاهده)
رعایت آداب و اخلاق اسلامی + آراستگی پوشش و ظاهر
مهارت های ارتباطی
سازگاری و انعطاف پذیری
تفکر تحصیلی و حل مسئله
خلاقیت، نوآوری و تحول خواهی
مسئولیت پذیری
توانایی های ذهنی و عمومی
شایستگی های اختصاصی (مشاهده)
مهارت های تربیت در ساخت های شش گانه
انگیزه حرفه معلمی
کاربست فناوری های نوین آموزشی
کسب مقام در مسابقات و رویدادها در سطح داخلی و بین المللی
سوابق فعالیت های تحصیلی، آموزشی، فرهنگی، جهادی، تربیتی و فناوری های نوین
تسلط بر مهارت تدریس و یادگیری
شایستگی های تخصصی (مشاهده)
تسلط بر بنامه درسی و تربیتی مورد نیاز دوره تحصیلی مد نظر
پژوهش های مرتبط با بهبود عملکرد معلم و همچنین ارائه مقالات در حوزه های مربوطه
نکته مهم: ارزیابی تکمیلی و گزینش بصورت جداگانه اما در یک روز برای سنجش شایستگیها انجام میشود و در ارزیابی تکميلی، کسب حداقل 95 امتياز از شایستگی های عمومی، حداقل 70 امتياز از شایستگی اختصاصی و 40 امتياز از شایستگی تخصصی مقرر در جدول شایستگی الزامی است.
جدول شایستگی آموزگاری
در جدول شایستگی یا جدول شماره (2)، شایستگی های عمومی، اختصاصی و تخصصی، محتوای ارزیابی و همچنین امتیازات در نظر گرفته شده برای ارزیابی تکمیلی و کتبی بصورت تفکیک شده اعلام شده است.
نحوه محاسبه امتیازات شایستگی
در ادامه فرمول و نحوه محاسبه ارزیابی کتبی و تکمیلی با ذکر امتیازات اعلامی بصورت کامل و محاسبه شده مشخص شده است. با ما همراه باشید تا ارزیابی تکمیلی و کتبی را محاسبه نماییم:
ارزیابی تکمیلی: ارزیابی عمومی ارزیابی اختصاصی ارزیابی تخصصی
محاسبه: 200 + 240 + 160 = 600
ارزیابی کتبی: عمومی کتبی اختصاصی کتبی تخصصی کتبی
محاسبه: 160 + 80 + 160 = 400
مجموع امتیازات: ارزیابی تکمیلی ارزیابی کتبی = 1000 امتیاز
نکته: کسب 470 نمره از 1000 نمره کل، در این آزمون ضروری است.
جدول بارم بندی شایستگیها (آموزگاری)
در این بخش جدول بارم بندی شایستگیها در دو مرله ارزیابی تکمیلی و آزمون مشترک فراگیر ارائه داده شده است که شامل نمرات سه حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی در آزمون کتبی و ارزیابی تکمیلی و همچنین درصد سهمیه از کل می باشد.
جدول بارم بندی (مشاهده)
جدول شماره 2 - فرایند امتحان مشترک فراگیر (کتبی) و ارزیابی تکمیلی
حیطه |
شایستگی |
آزمونمشترکفراگیر |
ارزیابیتکمیلی |
نوع ابزار |
محتوی ارزیابی |
نمره حیطهدر آزمونمشترکفراگیر( 400 نمره) |
سهم درآزمونمشترکفراگیر |
نمره حیطهدر ارزیابیتکمیلی( 600نمره) |
سهم درارزیابیتکمیلی |
سهم ازکل (درصد) |
عمومی | باور و التزام عملی به ارزش های اسلامی، ملی و انقلابی و روحیه جهادی |
* | آزمون کتبی | معارف و اندیشه اسلامی | 160 | 32 | 200 | 0 | 3/20 | |
* | کانون ارزیابی و بررسی میدانی |
معارف و اندیشه اسلامی و انقلابی و تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی |
0 | 40 | 4/00 | |||||
* | آزمون کتبی |
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی | 32 | 0 | 3/20 | |||||
رعایت آداب و اخلاق اسلامی و آراستگی پوشش و ظاهر |
* | کانون ارزیابی و بررسی میدانی |
شاخص رعایت اخلاق و آداب اسلامی، شئونات اجتماعی، حضور فعال در مراسم و مناسک مذهبی و آراستگی پوشش و ظاهر، متعهد بودن به جلوه های مطلوب اخلاقی همچون صداقت، صبوری، گذشت، محبت و عطوفت |
0 | 40 | 4/00 | ||||
مهارت های ارتباطی | * | کانون ارزیابی |
ابزارهای کانون ارزیابی | 0 | 20 | 2/00 | ||||
سازگاری و انعطاف پذیری |
* | کانون ارزیابی |
ابزارهای کانون ارزیابی | 0 | 20 | 2/00 | ||||
تفکر تحلیلی و حل مساله |
* | کانون ارزیابی |
ابزارهای کانون ارزیابی | 0 | 20 | 2/00 | ||||
خلاقیت، نوآوری و تحول خواهی |
* | کانون ارزیابی |
ابزارهای کانون ارزیابی | 0 | 20 | 2/00 | ||||
مسئولیت پذیری | * | کانون ارزیابی |
ابزارهای کانون ارزیابی | 0 | 20 | 2/00 | ||||
دانش تعلیم و تربیت اسلامی |
* | آزمون کتبی |
تعلیم و تربیت اسلامی | 32 | 0 | 3/20 | ||||
دانش اجتماعی و حقوقی |
* | آزمون کتبی |
دانش اجتماعی و حقوق اساسی | 32 | 0 | 3/20 | ||||
توانایی های عمومی ذهنی |
* | آزمون کتبی |
کلامی، کمی و حل مسئله | 32 | 20 | 5/20 | ||||
اختصاصی | مهارت های تدریس اثر بخش |
* | کانون ارزیابی |
شناخت تفاوت های فردی، شیوه های تدریس و خلق موقعیت های بدیع و خلاقانه و مدیریت کلاس |
80 | 0 | 240 | 64 | 6/40 | |
مهارت های تربیت در ساحت های ششگانه |
* | کانون ارزیابی |
مهارت های تربیتی در ساحت های اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ اقتصادی و حرف های؛ علمی و فناوری؛ اجتماعی و سیاسی؛ زیستی و بدنی؛ زیبایی شناختی و هنری |
0 | 32 | 3/20 | ||||
انگیزه حرفه معلمی | * | کانون ارزیابی |
اشتیاق، علاقه و انگیزه به حرفه معلمی و برخورداری از نگرش غنی نسبت به تعلیم و تربیت و کار کردن با دانش آموزان |
0 | 20 | 2/00 | ||||
کاربست فناوری های نوین آموزشی |
* | کانون ارزیابی |
آشنایی با تکنولوژی و نرم افزارهای آموزشی |
0 | 32 | 3/20 | ||||
کسب مقام در مسابقات و رویدادها و جشنواره های معتبر استانی و ملی و جهانی |
* | کانون ارزیابی |
کسب مقام در مسابقات و رویداد های معتبر علمی، ادبی، فرهنگی، هنری، ورزشی، تربیتی، آموزشی و فناوری |
0 | 26 | 2/60 | ||||
سوابق فعالیت های تحصیلی، آموزشی، فرهنگی، جهادی، تربیتی و فناوری های نوین |
* | کانون ارزیابی |
مستند سازی تجربیات و سوابق تدریس و فعالیت در مراکز آموزش عالی، گروه های جهادی ، مدارس، مهدهای کودک، مراکز فرهنگی، تربیتی و تحقیقاتی با ارائه مدارک معتبر از مراجع ذیربط و بیمه) |
0 | 26 | 2/60 | ||||
* | کانون ارزیابی |
گواهی معتبر مهارت ها و مرتبه های علمی، ادبی، فرهنگی، هنری، ورزشی، تربیتی، آموزشی و فناوری |
0 | 20 | 2/00 | |||||
* | کانون ارزیابی |
تقدیرنامه های مرتبط در سطوح مدیریتی میانی و عالی (امتیاز بر اساس سطوح کسب تقدیرنامه) |
0 | 20 | 2/00 | |||||
تسلط بر دانش یاددهی - یادگیری |
* | آزمون کتبی |
روش و فنون تدریس | 20 | 0 | 2/00 | ||||
* | آزمون کتبی |
سنجش و اندازه گیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی |
20 | 0 | 2/00 | |||||
* | آزمون کتبی |
روانشناسی تربیتی | 20 | 0 | 2/00 | |||||
* | آزمون کتبی |
اسناد و قوانین آموزش و پرورش | 20 | 0 | 2/00 | |||||
تخصصی | تسلط بر دانش تخصصی موضوعی |
* | آزمون کتبی |
مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی قرآن و هدیه آسمانی دوره ابتدایی |
160 | 32 | 160 | 0 | 3/20 | |
* | آزمون کتبی |
مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی ریاضی دوره ابتدایی |
32 | 0 | 3/20 | |||||
* | آزمون کتبی |
مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی علوم تجربی دوره ابتدایی |
32 | 0 | 3/20 | |||||
* | آزمون کتبی |
مفاهیم پایه و متون و روش های یاددهی متون و آموزش فارسی دوره ابتدایی |
32 | 0 | 3/20 | |||||
* | آزمون کتبی |
مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی |
32 | 0 | 3/20 | |||||
تسلط بر برنامه درسی و تربیتی مورد نیاز دوره ابتدایی |
* | کانون ارزیابی |
توانایی نوآوری و ابتکار آموزشی و بازی وارسازی مفاهیم ریاضی، علوم، اجتماعی و... |
0 | 30 | 3/00 | ||||
* | کانون ارزیابی |
توانایی قصه گویی، شعرخوانی، داستان خوانی و.. |
26 | 2/60 | ||||||
* | کانون ارزیابی |
زیبانویسی، طراحی، کاردستی و نقاشی |
0 | 32 | 3/20 | |||||
* | کانون ارزیابی |
توانایی تلاوت قرآن و درک معانی آن | 0 | 34 | 3/40 | |||||
* | کانون ارزیابی |
توانایی اجرا و طراحی بازی و ورزش و سواد سلامت |
0 | 26 | 2/60 | |||||
پژوهش های مرتبط با بهبود عملکرد معلم، تالیف و تدوین مقالات مرتبط با گروه آزمون |
* | کانون ارزیابی |
مستندات پژوهش های مرتبط با بهبود عملکرد معلم، تالیف و تدوین مقالات مرتبط با گروه آزمون |
0 | 12 | 1/20 |
اینفوگرافیک نکات مهم (آموزگاری)
به کمک تصاویر زیر می توانید فرآیند ارزیابی تکمیلی را مشاهده نمایید.
جدول اینفوگرافیک | |
مدارک امتیازآور پذیرفتهشدگان آموزگاری
ستاد جذب و استخدام آموزگاری با انتشار اطلاعیه شماره 4 در خصوص مدارک و مستندات پذیرفته شدگان مرحله اول آزمون استخدامی آموزگاری در ارزیابی تکمیلی، نمونه برگ مدارک، سوابق و مستندات را به صورت فایل ضمیمه منتشر کرد. شما می توانید با دانلود و مشاهده این فایل، مدارک امتیازآور پذیرفتهشدگان مرحله اول آزمون استخدام آموزگار را مشاهده نمایید.
نمون برگ شامل موارد زیر میباشد:
کسب مقام در مسابقات و رویدادها و جشنوارههای معتبر استانی، ملی و جهانی.
مستندسازی تجربیات و سوابق تدریس و فعالیت در مراکز آموزش عالی، گروههای جهادی، مدارس دولتی و غیردولتی، کودکستانها، مراکز فرهنی، تربیتی و تحقیقاتی (با ارائه مدارک معتبر از دستگاههای موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری).
گواهی معتبر مهارتها و مرتبههای علمی ادبی، فرهنگی، هنری، ورزشی، تربیتی، آموزشی و فناوری.
تقدیرنامههای مرتبط در سطوح مدیریتی میانی و عالی.
پژوهشهای مرتبط با بهبود عملکرد معلم، تالیف و تدوین مقالات مرتبط با گروه آزمون.
نمونه تمرینهای رایگان ارزیابی تکمیلی آموزگاری
در این بخش نمونه تمرین های رایگان برای مرحله ارزیابی تکمیلی آزمون استخدام آموزگار ابتدایی و استثنایی آموزش و پرورش شرح داده شده است.
تمرین ارائه تدریس - شبیه سازی تدریس مفهوم کسر
معرفی
شما اخیرا به عنوان معلم کلاس چهارم ابتدایی به مدرسهای پیوستهاید. این مدرسه یکی از مدارس خوب شهر به شمار میرود. در این تمرین باید مباحث درس ریاضی این مقطع را با توجه به اطلاعاتی که در اختیار دارید ارائه کرده و سپس به تحلیل تکالیف دانشآموزان بپردازید.
وظیفه شما
در این تمرین از شما انتظار میرود ضمن مطالعه محتوای ارائه شده در صفحات بعد، مفهوم کسر را به دانشآموزان آموزش دهید. از انجا که هر کدام از دانشآموزان حاضر در کلاس شما ویژگیهای یادگیری خاص خود را دارند، باید تدریس خود را مناسب ویژگیهای آنها طراحی و پیادهسازی کنید. در این مسیر به سیاستهای بیان شده توسط مدیر مدرسه هم توجه داشته باشید. در این تمرین شما ۶۰ دقیقه برای آمادهسازی طرح درس و ۳۰ دقیقه برای اجرای عملی آن در حضور ارزیاب فرصت دارید. طراحی خود را با استفاده از امکانات و ابزار کمکآموزشی که در اختیارتان قرار میگیرد انجام دهید.
محتوای آموزشی
در این بخش صفحات کتاب ریاضی مرتبط با مبحث کسرها را باید مورد بررسی قرار دهید.
تمرین بحث گروهی - شبیه سازی گروهی محله زیبا
مقدمه
محله زیبا یک محله با حدود 12 هزار ساکن است. این محله به دلیل روحیه اجتماعی قوی ساکنین خود و دارا بودن جوانان زیاد شناخته شده است. با این حال، به دلیل مشکلات موجود اقتصادی و تبلیغات خاص رسانهای، فضای عمومی محله با نگرانی در مورد آینده اقتصادی کشور مواجه است.
وظیفه شما
شما 45 دقیقه زمان خواهد داشت تا به تحلیل اطلاعات موجو در سناریوی ارائه شده توسط ارزیابان دارید. سپس باید در جلسه یک ساعته با دیگر متقاضیان شرکت کنید و انتظارات زیر را برآورده نمایید:
نقاط قوت و اثرگذاری طرح پیشنهادی خود را برای دیگر اعضا تبیین کنید. (با استفاده از ابزارهای موجود در ۵ دقیقه)
یک فناوری جدید برای آموزش و ارائه معرفی کنید که میتواند به سازماندهی بهتر رویداد کمک کند.
اهداف آموزشی طرح را برای دانش آموزان تعریف کنید.
در قالب گروه، طرحهای منتخب را نهایی کنید و به صورت مکتوب تحویل دهید.
پیش زمینه
آمار اقتصادی: بر اساس آخرین سرشماری، متوسط درآمد خانوار در این محله کمی کمتر از میانگین ملی است. اکثر ساکنان شاغل هستند و نرخ اشتغال در محل بالای ۹۳ درصد است. با این حال، هزینههای زندگی به طور پیوسته در حال افزایش است،به ویژه قیمت مسکن که در سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته.
امنیت شغلی: در رابطته با امنیت شغلی در میان ساکنین محله نگرانی وجود دارد. اخیرا یک نظرسنجی نشان داد که حدود ۳۰ درصد از مشاغل کوچک در محله از تعطیل شدن در سال آینده به دلیل فشارهای اقتصادی هراس دارند.
بیکاری جوانان: نرخ بیکاری در میان جوانان ۱۸ تا ۲۵ سال این محله حدود ۱۵ درصد است که در مقایسه با میانگین ملی ۴ درصد بالاتر میباشد. این نگرانی بحثهایی را در مورد آینده شغلی و نیاز به آموزش حرفهای بهتر و برنامههای توسعه مهارت برای ساکنان جوانتر را به راه انداخته است.
خدمات اجتماعی: جامعه به شدت به خدمات عمومی و احتماعی متکی است. به طوری که حدود ۱۵ درصد ساکنان نوعی از کمکهای عمومی را دریافت میکنند. استفاده از این دسته خدمات در دو سال گذشته ۵ درصد رشد کرده است.
آموزش: مدرسه ابتدایی محله، که به حدود ۸۰۰ دانش آموز خدمات آموزشی ارائه میکند، طرحهایی ابتکاری مربوط به آموزش سواد مالی و کارآفرینی را آغاز کرده است. با این حال این طرحها هنوز به طور کامل در برنامه درسی ادغام نشده است.
با توجه به این آمار و اطلاعات، بدیهی است که محله، هم با فرصت ها و هم با چالش هایی مواجه است. با ارائه امید و دانش عملی به جامعه و به ویژه نسل جوان در زمینه رشد و رفاه اقتصادی، می توان آن ها را برای حضور فعال در عرصه اقتصادی توانمند کرد. هدف این تمرین سازماندهی رویدادی است که سواد اقتصادی مردم را ارتقاء دهد، اهمیت مشارکت جامعه در رفاه اقتصادی را برجسته کند، و به طور کلی چشم انداز مثبت و امیدوارکننده ای را برای آینده محله و کشور شکل دهد. به همین منظور شما و برخی از همکارانتان با مشورت متخصصین طرح هایی را برای برگزاری این رویداد آماده کرده اید. این طرح ها در اختیار همه اعضا قرار گرفته است. در جلسه پیش رو، در ابتدای بحث، هر کدام از اعضا یک طرح را ارائه میدهند و نقاط ضعف و قوت آن را بیان می کنند (5 دقیقه به ازای هر طرح). شما ارائه دهنده طرح خود هستید. در ادامه، گروه با بررسی همه نقطه نظرات، در مورد سه طرح برگزیده تصمیم گیری میکند.
طرح های آماده شده
نمایشگاه کسب و کار خرد جامعه: نمایشگاهی که در آن دانش آموزان، والدین، و کسب و کارهای کوچک محلی می توانند غرفه هایی برای فروش اقالم خانگی یا محلی برپا کنند. این رویداد آگاهی افراد در مورد اهمیت حمایت از مشاغل محلی برای رشد اقتصادی را افزایش خواهد داد.
ارائه دانش آموزان: دانش آموزان در مورد مشاغل مختلف که به اقتصاد کشور کمک میکند تحقیق و ارائه خواهند کرد. هدف این فعالیت الهام بخشیدن به دانش آموزان و کمک به آن ها برای درک طیف متنوعی از مهارت ها و حرفه های مورد نیاز برای یک اقتصاد قوی است.
بحث پانل: دعوت از کارآفرینان محلی، اقتصاددانان، مددکاران اجتماعی و سیاستمداران برای بحث در مورد وضعیت اقتصاد کشور و برنامه های رفاهی. این اقدام بینش های ارزشمندی ارائه داده و گفتگوی سازنده را در جامعه تشویق میکند.
تور تجاری محلی: سازماندهی یک تور به یک تجارت محلی موفق که در آن دانش آموزان می توانند در مورد کسب و کار و تأثیر اقتصادی آن بیاموزند.
جمع آوری کمک های مالی: برگزاری یک کارزار جمع آوری کمک های مالی که عواید آن به کمک هزینه های تحصیلی برای دانش آموزان بی بضاعت جامعه اختصاص یابد. این امر باعث ارتقاء ارزش آموزش در رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی خواهد شد.
کارگاه سواد مالی: برگزاری کارگاه آموزشی تعاملی برای آموزش مفاهیم مهمی مانند بودجه بندی، سرمایه گذاری، درک مالیات و پس انداز برای آینده.
تمرین ایفای نقش - شبیه سازی ایفای نقش معضل سارا
نقش شما
این تمرین برای ارزیابی مهارت های بین فردی و توانایی شما در هدایت جلسه و حل معضل طراحی شده است. شما میبایست در این تمرین از نام و هویت خود استفاده کنید. در این تمرین شما نقش معلم یک دانش آموز (سارا) که رفتارهایی غیرعادی از وی مشاهده شده است را ایفا میکنید.
وظیفه شما
شما 20 دقیقه وقت دارید برای جلسه آماده شوید، در طول این مدت نیز میتوانید یادداشت برداری کنید. سپس 20 دقیقه وقت دارید تا با پدر / مادر سارا جلسه ای برگزار کرده و به اهداف زیر دست پیدا کنید:
بفهمید مسئله سارا در واقع چه بوده و حقایق را مشخص کنید.
درباره مسیر پیش رو بحث کنید و تصمیم بگیرید با سارا چه رفتاری داشته باشید.
برای حل مسئله به یک راه حل مناسب برسید.
برای آینده برنامه ای مناسب تعریف کنید.
پس زمینه
سارا دانش آموز کلاس چهارم است و همیشه از نظر تحصیلی توانمند بوده است، اما اخیرا معلمانش متوجه کاهش مشارکت و عملکرد تحصیلی او شدهاند. او ساکت و گوشه گیر شده است و تعامل محدودی با همسالانش نشان می دهد. شما به عنوان معلم او متوجه شده اید که او در کلاس عقب میماند و حتی در زمینه هایی که قبلا توانمند بود از خود ضعف نشان می دهد. در ادامه فهرستی از ویژگی های او آمده است.
موقعیت و رفتارهای مشاهده شده
رویداد 1: فعالیت گروهی در کلاس ریاضی
در طی یک فعالیت گروهی در مورد تقسیم، سارا به تنهایی نشسته بود. با وجود تلاش های همسالانش برای مشارکت دادن او در این کار، سارا از شرکت در این کار خودداری کرد. او منزوی و ساکت ماند و این امر منجر به عقب افتادن گروهش از انجام وظیفه شد. جدایی او محیطی چالش برانگیز برای اعضای گروهش ایجاد کرد که مجبور بودند عدم مشارکت او را جبران کنند.
رویداد 2: تکلیف آزمایشگاه علوم
سارا در طی یک کار آزمایشگاهی علمی، عملکرد ناامیدکننده ای نشان داد. او برای تکمیل کار خود تلاش کمی میکرد و اغلب برای مدت طولانی مکث می کرد و خیره می شد. وقتی یکی از همکلاسی ها از او خواست کمک کند، او به تندی پاسخ داد که منجر به تنش در محیط آزمایشگاه شد. واکنش او همکاری را از بین برد و دیگر دانش آموزان را برای نزدیک شدن به او مردد کرد.
رویداد 3: مجمع مدرسه
در طول یک جلسه در سراسر مدرسه، که در آن دانش آموزان تشویق شدند تا افکار خود را در مورد یک موضوع جمعی به اشتراک بگذارند، سارا تمایلی به مشارکت نشان نداد. علیرغم اینکه در گذشته معمولا در چنین فعالیت هایی شرکت میکرد، از میکروفون دوری می کرد و ترجیح داد به تنهایی در پشت جمعیت بنشیند و خود را از همکلاسی هایش جدا کند.
رویداد 4: اردوی کلاسی
سارا در یک اردوی کلاسی به یک موزه، بی اشتیاقی زیادی نشان داد. او به جای کاوش در موزه با همکلاسی هایش، گوشه گیر ماند و اغلب به تنهایی سرگردان بود. قطع ارتباط او باعث نگرانی معلمان شد.
رویداد 5: در زمین بازی
سارا استراحت های خود را به تنهایی می گذراند و اغلب در گوشه ای از زمین بازی نشسته است. همچنین به نظر می رسد که او علاقه خود را به موضوعاتی که زمانی از آنها لذت می برد، مانند ریاضیات و علوم، از دست می دهد. به عنوان معلم او، شما نگران سلامتی او هستید. با این حال، هر زمان که سعی می کنید موضوع را با او مطرح کنید، او از این کار اجتناب میکند و به شما اطمینان می دهد که خوب است.
رویداد 6: صحبت با معلم
یک روز بعد از کلاس، سارا پیش شما اعتراف کرد که در کارهای مدرسه و برخی مسائل شخصی دچار مشکل شده است، اما با التماس از شما می خواهد که به والدینش نگویید. او می ترسد که آنها از او ناراحت و ناامید شوند. شما نگرانی های او را درک می کنید، اما به عنوان یک معلم، مسئولیت دارید که والدین او را در مورد هر گونه تغییر قابل توجه در عملکرد تحصیلی یا رفتار او آگاه کنید.
موضوعات تدریس در مرحله ارزیابی آموزگاری
اختصاصی ایران استخدام (چکیده): مرحله نهایی ارزیابی تکمیلی آموزش و پرورش، ارائه تحلیلی درس (تدریس فرد) است. در این مرحله یک سناریو با توجه به تنوع تدریس در اختیار فرد قرار میگیرد که 60 دقیقه مهلت مطالعه و آماده سازی دارد تا آن را ارائه دهد.
مهم: فرد پس از بررسی و مطالعه کامل سناریوی تحویل داده شده وارد جلسه تدریس خواهد شد.
یک نمونه سناریو برای تدریس رنگین کمان
در این بخش ارزیاب در مقابل فرد قرار میگیرد و معلم شروع به تدریس خواهد کرد. این تدریس معمولا 30 دقیقه طول خواهد کشید و در این حین ارزیاب سوالات پیش آمده را از فرد میپرسد و نکات مهم را یادداشت میکند و جلسه اتمام می پذیرد.
موضوعاتی که برای تدریس تا این لحظه در مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش سال 1402 انتخاب شدهاند:
ساعت (ریاضی دوم)
ضرب (ریاضی سوم)
تقارن ( ریاضی دوم)
کسر (ریاضی چهارم)
سنگها (علوم چهارم)
رنگین کمان (علوم پنجم)
بی مهرگان (علوم چهارم)
مواد اطراف ما (علوم سوم) مواد بصورت کلی سه دسته هستند، جامع، مایع، گاز
توجه داشته باشید: در این مرحله نحوه ارائه شما حائز اهمیت است نه میزان دانش شما از مباحث.
از مهمترین مباحث ارائه: نحوه ورود به کلاس، شروع درس با نام و یاد خدا، درج نام درس روی تخته، مشارکت در کلاس، ارزشیابی دروس گذشته
بررسی میدانی یا تحقیقات محلی آموزگاری
باور و التزام عملی به ارزشها
رعایت آداب، اخلاق و آراستگی پوشش
تحقیقات از محل زندگی و در صورت نیاز محل کار قبلی و محل تحصیل در خصوص نحوه پوشش، مسائل فرهنگی و... .
اطلاعیه های آموزگاری
آخرین اخبار و اطلاعیههای منتشر شده در خصوص فرایند ارزیابی تکمیلی، تغییرات مصاحبه و نحوه ارزیابی در ادامه این مطلب جمع آوری شده است. جهت اطلاعات بیشتر می توانید به مشاهده جزئیات هر خبر بپردازید.
اطلاعیه شماره ۸ ستاد جذب و استخدام در خصوص پذیرش مدارک و مستندات جامانده (22 مرداد 1402)
اطلاعیه شماره 6 ستان جذب و استخدام وزارت آموزش و پرورش (18 تیر 1402)
اطلاعیه شماره 5 ستاد جذب و استخدام وزارت آموزش و پرورش (13 تیرماه 1402)
اطلاعیه شماره 4 ستاد جذب و استخدام وزارت آموزش و پرورش (7 تیرماه 1402)
اطلاعیه شماره 4 دبیرخانه هیات مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش (6 تیرماه 1402)
اطلاعيه شماره 3 ستاد جذب و استخدام وزارت آموزش و پرورش (5 تیرماه 1402)
اعلام جزئیات فرآیند مصاحبه آزمون آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش (8 خرداد 1402)
شایسته گزینی و عدالت محوری در آزمون استخدامی آموزگاری 1402 (17 خرداد 1402)
اطلاعیه آموزش و پرورش در خصوص تغییرات جدید فرآیند مصاحبه آزمون استخدامی آموزگاری (16 خرداد 1402)
ویدئوهای آموزشی ارزیابی تکمیلی
مشاهده ویدئوی رسمی توضیح وزارت آموزش و پرورش در خصوص فرآیند ارزیابی تکمیلی:
ویدیو شماره (1)
ویدیو شماره (2)
ویدیو شماره (3)
(گزارش صدا و سیمای مرکز فارس از فرایند ارزیابی تکمیلی حوزههای ارزیابی آزمون استخدامی آموزگاران استان فارس)
منابع مصاحبه آموزش و پرورش
واحد آموزش ایران استخدام جهت کسب آمادگی شما کاربران عزیز در جلسات ارزیابی تکمیلی (مصاحبه) کتابهایی جامع شامل تمام مراحل مصاحبههای استخدامی آماده نموده است.
دانلود کتاب الکترونیکی راهنمای جامع تمام مراحل مصاحبههای استخدامی
سفارش پستی کتاب چاپی راهنمای مصاحبه گزینش عقیدتی و سیاسی
منبع: ایران استخدام
اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.