• ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
  • 0k نظر «نمایش»

مقرون به صرفه بودن تعرفه خدمات پرستاری از نظر اقتصادی

مقرون به صرفه بودن تعرفه خدمات پرستاری از نظر اقتصادی

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۰ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

پیگیری مطالبات پرستاران توسط سازمان نظام پرستاری

به گزارش ایران استخدام و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: تعرفه خدمات پرستاری از نظر اقتصادی به علت پایین بود کا مقرون به صرفه است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، محمد میرزابیگی در نشست هم‌اندیشی مدیران پرستاری بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی گفت: تعداد مدیران پرستاری ما بیشتر از یک لشکر و شامل ۵۳ هزار نفر است؛ این مدیران در شبانه روز ۱۶ ساعت به طور کاملاً مستقل و ۸ ساعت در ارتباط با دیگران کار می‌کنند و کسی که در حال اداره کردن مراکز درمانی است پرستار است و پرستاران در همه بحران‌ها حضور دارند و کارشان در شرایط بحرانی حتی بیشتر هم می‌شود.
 
وی افزود: ما به معنای واقعی کلمه از روز اولی که آمدیم موضوع نیروی انسانی را پیگیری کردیم و به گونه‌ای این موضوع را پیگیری کردیم که الان همه مسئولان به کمبود بیش از ۱۰۰ هزار نفر نیروی پرستاری اذعان دارند.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: بیش از ۱۳۰ جلسه با سازمان برنامه و سازمان امور اداری و استخدامی، کمیسیون بهداشت و درمان و اصل نود مجلس برگزار کردیم؛ برای نیرو‌های شرکتی و نیرو‌های فاقد امنیت شعلی پیگیری‌هایی داشته‌ایم.
 
سازمان نظام پرستاری پیگیر مطالبات پرستاران است
 
میرزابیگی با بیان اینکه سازمان نظام پرستاری در حال کار کردن روی مطالبات به صورت عرضی است، یعنی روی موضوعات مختلف در حال کار کردن و پیگیری است، اما برای این پیگیری‌ها اولویت‌بندی دارد؛ گفت: اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری با پیگیری فوق‌العاده خاص، فوق‌العاده ویژه، استخدام نیرو‌های پرستاری، تبدیل وضعیت، برگرداندن نیرو‌های طرحی فعال در کرونا و دیگر مطالبات منافاتی ندارد و بنابراین در حال پیگیری همه موضوعات هستیم.
 
وی افزود: باید توجه داشته باشید که تعرفه گذاری قانون مشخص، پشتوانه تأکید رهبر معظم انقلاب و اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی دارد؛ سازمان نظام پرستاری با پیگیری این قانون، ۱۰ هزار میلیارد تومان به نظام سلامت اضافه کرده است که بین پرستاران توزیع می‌شود و ارتباطی به حقوق سایر اعضای کادر درمان ندارد و این تعرفه به کارانه‌های قبلی اضافه می‌شود.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: در حال پیگیری موضوع افزایش تعداد نیرو‌های انسانی از سه کانال هستیم؛ اکنون ۲۷ نوع قرارداد شامل طرحی، شرکتی و تبصره‌ای برای پرستاران وجود دارد که در مجلس در قالب طرح ساماندهی کارکنان دولت، پیگیر آن هستیم.
 
میرزابیگی افزود: برگشت به کار نیرو‌های تمدید طرحی و پایان طرحی دوران کرونا را نیز پیگیری می‌کنیم؛ این نیرو‌ها شامل ۱۷ هزار نفر پرستار و غیرپرستار هستند و افرادی بودند که در دوران کرونا تمدید طرح کردند، من در جمع کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفتم جوانان دهه هفتادی در زمان کرونا تشخیص دادند که مصلحت این است که به کمک کشور بیایند، برخی شهید شدند و برخی خانواده‌هایشان گرفتار شدند، اما به آن‌ها پایان طرح داده شد و الان بیکار شده‌اند.
 
وی ادامه داد: اینگونه رفتار‌ها منجر به شکست در بحران می‌شود و بنابراین باید پیگیر مطالبات این نیرو‌ها باشیم.
 
رسیدن به استاندارد نیروی پرستاری
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: نکته دیگر در موضوع نیروی انسانی، تعریف استاندارد است؛ باید مشخص شود که کمبود‌ها نسبت به سرانه پزشکان است یا جمعیت و تخت؛ نظر ما این است که ۲.۵ نیروی پرستار به ازای هر تخت باید داشته باشیم که ۱.۸ نیرو دانشگاهی و ۰.۷ نیروی غیردانشگاهی باید باشد، اکنون با سازمان امور اداری و استخدامی و مجلس برای این استاندارد‌ها جلسه داریم و یکی از بند‌های صورت جلسه این بود که در دو ماه درباره استاندارد نیروی انسانی حوزه پرستاری به توافق برسیم.
 
تعرفه گذاری خدمات پرستاری یک ستون هویتی است
 
میرزابیگی با بیان این‌که تعرفه گذاری خدمات پرستاری ۱۵ سال پیگیری شد و الان به ابلاغ و اعتبارات آن رسیده‌ایم؛ افزود: اکنون باید به خوب اجرا شدن آن توجه کنیم، تعرفه گذاری خدمات پرستاری یک ستون هویتی است؛ ما تا پیش از این می‌گفتیم در بیمارستان‌ها همه خدمات به جز خدمات پرستاران تعرفه دارد و بنابراین اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری به موضوع هویت شغلی کمک می‌کند.
 
وی ادامه داد: موضوع دیگر استقلال شغلی است که هم‌اکنون پول برخی خدماتی که پرستار انجام می‌دهد، به خودش نمی‌دهند و بنابراین باید پول خدماتی که پرستاران ارائه می‌دهند باید برای خود آن‌ها لحاظ شود. از سوی دیگر موضوع مالی نیز دارای اهمیت است؛ در ایام کرونا پرستار ۲۴ ساعته درگیر بود، اما تعرفه به او پرداخت نمی‌شد.
 
تعرفه خدمات پرستاری از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: هزینه‌های نظام سلامت در حال افزایش یافتن است؛ تعرفه خدمات پرستاری از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است، زیرا خدمات پرستاری کای پایین‌تری نسبت به خدمات پزشکان دارند.
 
میرزابیگی افزود: ما تا قبل از مصوبه شورای عالی بیمه و پیش از تصویب تعرفه گذاری خدمات پرستاری در دولت، چهار اتفاق آماده کرده بودیم که با این چهار مورد، تعرفه‌ها به تصویب رسیده است، تاکنون سه مورد از این اتفاقات روی نداده بود؛ اول کای پرستاری است؛ اکنون بر اساس قانونی که در مجلس، دولت و شورای عالی بیمه تصویب شده خدمات پرستاری دارای کا است.
 
وی ادامه داد: کای پرستاری به معنای معیار قیمت گذاری خدمات پرستاری است. در کای پزشکی، برای سزارین و آپاندیسیت، میزان خطر برای بیمار، پرستار، پزشک و ... را اندازه‌گیری می‌کنند و این را در بقیه اعمال می‌سنجند؛ برای مثال می‌گویند فلان عمل پنج برابر آپاندیسیت خطر دارد؛ ما در پرستاری، موضوع فشار خون و پی پی آر را معیار قرار دادیم؛ یعنی استاندارد این است که فشار خون در ده دقیقه گرفته می‌شود و در صورتی که ده دقیقه صرف این کار شود، کای پرستاری به آن تعلق می‌یابد. کای پرستاری برابر با کای سایر کارکنان گروه پروانه‌دار و پزشکان غیرهیئت علمی است و سالانه نیز افزایش می‌یابد.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: دومین اتفاقی که افتاد؛ تصویب ارزش‌های نسبی پرستاری است؛ ارزش نسبی به معنای سیاست به کارگیری کا است؛ یعنی باید ببینیم یک بسته خدمتی چند کا است که برای همه بخش‌ها و خدمات مشخص است.
 
میرزابیگی افزود: ما مراقبت‌های پرستاری وابسته به بیمار را قیمت گذاری کرده‌ایم و این مسئله ارتباطی به قیمت تخت بیمارستانی ندارد. ارزش نسبی در بالین و بخش، برای خدمات روتین، بسته خدمتی و برای خدمات غیرروتین، به صورت موردی کای خود را داراست. در یکسری از بخش‌ها نیز بینابینی است.
 
قانون تعرفه گذاری طرح قاصدک نیست
 
وی با بیان اینکه ما در طرح قاصدک اصلا ارزش نسبی نداشتیم؛ ادامه داد: برخی می‌خواهند قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را به طرح قاصدک ارتباط دهند و بگویند این همان طرح قاصدک است در حالیکه اصلاً این طور نیست.
 
رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: سومین اتفاقی که باید می‌افتاد تا تعرفه اجرا شود؛ منبع‌یابی بود. ما یک سرانه در کشور به نام سرانه خدمات تشخیصی و درمانی هر ایرانی داریم که سالانه با پیشنهاد شورای عالی بیمه این سرانه در دولت تصویب می‌شود. امسال این سرانه ۹۲ هزار تومان به ازای هر ایرانی است. ما به عنوان جامعه پرستاری ۱۰ تا ۱۲ درصد این سرانه را باید دریافت کنیم. اگر این سرانه را دریافت کنیم وضعیت‌مان یکپارچه می‌شود.
 
میرزابیگی افزود: اکنون به ما از درآمد اختصاصی بیمارستان پول می‌دهند در حالی که ما قرار است از سرانه اعتبار خود را دریافت کنیم. معادل ۱۰ درصد سرانه برای امسال پول گرفتیم؛ امسال تاکنون ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از مجلس گرفتیم و تفاهمنامه با سازمان بیمه سلامت امضا کردیم و نزدیک به ۲ هزار میلیارد آن به سازمان بیمه سلامت آمده و بیمارستان‌هایی که ثبت خدمت کردند؛ بابت خدمات پرستاری پول گرفتند.
 
وی ادامه داد: ۹۰ درصد پول تعرفه در بخش بستری را بیمه پرداخت می‌کند و اکنون در صورتحساب بیمارستان‌ها خدمات پرستاری نیز آمده است. نکته بعدی بازتوزیع و برخورداری پرستاران و تغییر کارانه‌هاست.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: نماینده‌های سازمان نظام پرستاری در دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت حضور دارند؛ این مسائل در شورای عالی بیمه و دولت تصویب شده است و دبیرخانه شورای عالی بیمه آن را به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرد. اگر کسی به کا و ارزش نسبی اعتراض داشته باشد از او برای ارائه نظر کارشناسی دعوت خواهد شد.
 
ما فعل پرستاری را ارزش‌گذاری کرده‌ایم که هر رشته‌ای که فعل پرستاری را انجام دهد کای مشخصی دارد
 
میرزابیگی افزود: دستورالعمل رسیدگی به اسناد ابلاغ شده است. کا و ارزش نسبی را نیز معاون اول ریاست جمهوری ابلاغ کرده است؛ آیین‌نامه اجرایی قانون تعرفه گذاری نیز مصوب دولت است که همه این مسائل در اختیار سیستم پرستاری باید قرار بگیرد. ما فعل پرستاری را ارزش‌گذاری کرده‌ایم که هر رشته‌ای که فعل پرستاری را انجام دهد کای مشخصی دارد. نظام پرداخت رفتارساز است و این رفتارسازی را باید بهبود ببخشد.
 
وی ادامه داد: این اعتبارات را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند. دومین دستورالعملی که باید ابلاغ می‌شد ثبت خدمات پرستاری در HIS بود که ابلاغ شده است. دستورالعمل دیگری که باید ابلاغ می‌شد، که مهمترین بخش مالی قضیه تعرفه گذاری خدمات پرستاری است؛ دستورالعمل برخورداری از کارانه‌ها یا بازتوزیع است. ما بر اساس قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری دستورالعمل‌ها را داریم.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: ما تاکنون با سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات جلساتی برگزار کردیم، برای اینکه اگر کسی تعمداً این قانون را اجرا نکند، آن را به عنوان ترک فعل به دادگاه معرفی کنیم.
 
میرزابیگی افزود: کل درآمد حاصل از بسته‌های خدمات و مراقبت‌های پرستاری در بخش‌های بالینی به ازای هر بیمار در ۲۴ ساعت، کل درآمد حاصل از بسته‌های خدمات و مراقبت‌های پرستاری بر اساس سطوح بیماران، کل درآمد حاصل از بسته‌های خدمات و مراقبت‌های پرستاری کت لب و اتاق عمل به ازای هر ساعت جراحی، کل درآمد حاصل از بسته‌های خدمات و مراقبت‌های پرستاری تخت‌های ستاره دار همانند دیالیز و شیمی درمانی به ازای هر جلسه خدمت، کل درآمد حاصل از بسته‌های خدمات و مراقبت‌های پرستاری و خدمات درمانگاهی سرپایی و اسکوپی به ازای هر خدمت در نظر گرفته شده است که دو مورد خدمات اسکوپی و سرپایی مانند فی فور سرویس است.
 
خدمات پرستاران در سازمان ملی استاندار به ثبت رسیده است
 
وی ادامه داد: پرستاران تنها گروهی هستند که خدماتشان در سازمان ملی استاندار به ثبت رسیده است؛ ما می‌توانستیم موضوع استاندارد نیروی انسانی و استاندارد خدمت را همزمان ابلاغ کنیم، اما نگران کسورات بیمه بودیم که برخی از خدمات را قبول نکند بنابراین این مسئله را عالمانه حل خواهیم کرد.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه تا جایی که می‌شد سیستم پرداخت فی فور سرویس نیز داریم؛ درباره پشتوانه قانونی تعرفه گذاری خدمات پرستاری و بسته‌های خدمات گفت: بند چهارم قانون ارتقای بهره وری بر تعرفه گذاری مبتنی بر بسته خدمتی تأکید دارد؛ بند ششم سیاست‌های کلی سلامت رهبر معظم انقلاب بر مراقبت‌ها تأکید دارد که ما نیز صاحبان مراقبتیم.
 
میرزابیگی افزود: در قانون ششم توسعه و بند ۹ قانون احکام دائمی توسعه، قانون بیمه همگانی و ... بر این مراقبت‌ها و تعرفه گذاری تأکید شده است. رهبر معظم انقلاب نیز در ایام کرونا به طور جدی بر اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تأکید کردند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=2651312
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد