- ۱۴۰۴/۰۸/۰۸
- 113 نظر «نمایش»
سوالات روانشناسی مصاحبه استخدامی با جواب
سوالات روانشناسی مصاحبه استخدامی با جواب
- بروزرسانی:
- دیدگاه: 113 (نمایش)
- دیدگاههای منتظر: ۰ دیدگاه
جزوه آمادگی برای مصاحبه روانشناسی و روانشناختی استخدام
روی لینکها بزنید و بیشتر بخوانید
- دانلود رایگان جزوه مصاحبه روانشناسی
- آشنایی با کلیات مصاحبه روانشناسی
- آمادگی ورود به جلسه مصاحبه تخصصی
- سوالات پرتکرار روانشناسی مصاحبه با جواب
- سوالات شخصی مصاحبه روانشناسی
- سوالات مصاحبه روانشناسی سازمانها
- سوالات مصاحبه روانشناسی آموزش و پرورش
- سوالات مصاحبه روانشناسی بانکها
- دانلود رایگان منابع مصاحبه روانشناسی
- کتابهای راهنمای مصاحبه استخدامی
- صفحات مرتبط با مصاحبه استخدامی
دانلود رایگان جزوه مصاحبه روانشناسی
با توجه به درخواست کاربران ایران استخدام مبنی بر ارائه مطالب مفید و همهجانبه جهت آمادگی حضور در جلسات مصاحبه روانشناسی، جزوه مصاحبه روانشناسی و روانشناختی ایران استخدام با بیشترین میزان رضایت کاربران بصورت کاملا رایگان، تهیه و ارائه شده است.
کاربران گرامی میتوانند برای مطالعه مطالب جزوه به ادامه این صفحه مراجعه نمایند و یا برای دانلود رایگان فایل PDF جزوه آمادگی برای مصاحبه روانشناسی و روانشناحتی استخدام، بر روی لینک زیر کلیک نمایند.
آشنایی با کلیات مصاحبه روانشناسی
بخش روانشناسی یا روانشناختی یکی از مهمترین مراحل مصاحبه استخدامی است و تاثیر مهمی در سنجش توانایی افراد جهت تصدی مشاغل دارد، لذا لازم است که فرد با اعتماد به نفس و داشتن اطلاعات کافی از این مباحث در جلسه مصاحبه حاضر شود.
جهت درک بهتر مسائل روانشناختی و روانشناسی نخست بهتر هست که به مسائل و موضوعات پایهای که در علم روانشناسی مورد بحث قرار میگیرد، پرداخته شود تا ضمن آشنایی اولیه با اصول حاکم در این حوزه از اطلاعات اولیه مورد نیاز هم برخوردار شویم.
- هوش اجتماعی
- اعتماد به نفس
- سلامت و نیروی جسمی و روانی
- نگرش نسبت به دیگران
- نگرش نسبت به شغل
- طرز رفتار
- طرز بیان و تن صدا
1. هوش اجتماعی
روانشناسان معتقدند انسان نه یک نوع هوش بلکه انواع مختلف هوش دارد. هوش عاطفی، هوش ارتباطی، هوش اجتماعی و هوش ریاضی.
هوش اجتماعی به طور مکرر در مهد کودک ها، زمین بازی، سربازخانه ها، کارخانهجات و سالن های حراج بروز می کند، اما در شرایط رسمی و استاندارد آزمایشگاهی نمیتوان آن را یافت.
محتوای هوش اجتماعی، در دو مقوله گسترده سازمان مییابد:
آگاهی اجتماعی: یعنی آنچه درباره دیگران حس میکنیم
مهارت اجتماعی: عملی که براساس این آگاهی انجام میدهیم
آگاهی اجتماعی: آگاهی اجتماعی طیف گستردهای از اولین احساس ما درباره حالت درونی طرف مقابل و درک احساسات و افکار او در موقعیتهای پیچیده اجتماعی است. این گستره شامل موارد زیر است:
همدلی اولیه
احساس کردن چیزی به همراه دیگران، احساس کردن علائم عاطفی غیر کلامی.
هماهنگ سازی
گوش کردن با پذیرش کامل، هماهنگی با فرد مقابل. هماهنگی به معنای توجهی است که از همدلی لحظه ای فراتر می رود و به حضوری کامل و با ثبات تبدیل می شود که رابطه صمیمانه را ممکن می سازد.
درک همدلانه
درک کردن افکار، احساسات و مقاصد دیگر، برخی معتقدند درک همدلانه، مهارتی بنیادی در هوش اجتماعی است. درک همدلانه براساس همدلی اولیه شکل می گیرد، اما درک واضحی از احساسات و افکار دیگری را نیز به این همدلی احساسی می افزاید.
شناخت اجتماعی
آگاهی درباره طرز کار جامعه، چهارمین جنبه از آگاهی روابط بین فردی، دستیابی به این دانش است که دنیای اجتماعی عملا چگونه کار می کند. کسانی که در این حیطه ماهر هستند، می دانند در بیشتر موقعیت های اجتماعی چه رفتاری از آنان انتظار می رود.
مهارت اجتماعی: مهارتهای اجتماعی شامل موارد زیر میباشد:
هماهنگی و انطباق
رفتارهای متقابل مناسب و روان در سطح غیر کلامی، سازگاری و انطباق، موجب از بین رفتن اصطکاک در برخوردهای بین فردی می گردد. این ویژگی که پایه و اساس مهارت های اجتماعی را تشکیل می دهد، سنگ بنای سایر جنبه ها نیز می باشد. ناتوانی در هماهنگی و انطباق، توانایی اجتماعی فرد را تضعیف می کند و موجب کمرنگ شدن تعاملات اجتماعی او می شود.
ابراز وجود
معرفی خود به نحو مؤثر، جذبه یکی از جنبه های ابراز وجود است. جذبهی یک سخنران قوی و معلم یا رهبر بزرگ در این است که می تواند هر احساسی را که خود میخواهد در درون ما پدید بیاورد. هنگامی که شخصیتی پرابهت، جمع کثیری از مردم را مجذوب خود می سازد، ما شاهد چنین اتفاقی خواهیم بود. قابلیت «خودداری» از بروز عواطف و مهار آن، گاهی به عنوان کلید موفقیت در ابراز وجود محسوب می شود.
اثر گذاری
موفق ترین افراد در ارتباطات اجتماعی کسانی هستند که قادرند با استفاده از قابلیت اثرگذاری خود و با خویشتن داری و مهارت، هر گفت و گویی را به نتیجه سازنده بدل کنند و دیگران را به تبعیت از خود ترغیب کنند.
توجه و رسیدگی
اهمیت دادن به احتیاجات سایرین و عمل کردن بر طبق این احتیاجات. در هوش اجتماعی تنها همدلی و دلسوزی کافی نیست بلکه توجه و رسیدگی و حمایت از دیگران شرط کافی آن میباشد.
2. اعتماد به نفس
اعتماد به نفس یکی از اولین لازمههای موفقیت است، افراد موفق اغلب اعتماد به نفس بالایی دارند. افراد با اعتماد به نفس بالا به راحتی به بیان خواستههای خود می پردازند و در کارهای خود و روابط خود موفق تر هستند. اغلب افراد برای رسیدن به موقعیت دلخواه خود و موفقیت فقط به کمی اعتماد به نفس نیاز دارند. اعتماد به نفس یعنی توانایی ذهنی و مهارت در انجام کاری.
برای افزایش اعتماد به نفس در هر زمینه ای باید دو مورد را به شدت تقویت کنید: یکی تصویر ذهنی خود نسبت به زمینهای که میخواهید در آن به افزایش اعتماد به نفس خود بپردازید و دیگری در زمینهی تقویت مهارتها است.
در اینجا 6 روش برای بالا بردن اعتماد به نفس پیشنهاد میشود که عبارتند از:
از زبان بدنتان به درستی استفاده کنید
زبان بدن هر کس نشان میدهد که آن فرد چقدر به خودش اطمینان دارد. از چهرهی بعضی آدمها میشود فهمید که حتی خودشان هم خودشان را قبول ندارند! طوری خودتان را نشان بدهید که همه بدانند میتوانید هر موقعیتی را مدیریت کنید و بر اوضاع کاملا مسلط هستید.
سرتان را بالا بگیرید، صاف بنشینید، به آرامی شانه هایتان را عقب ببرید تا در راستای ستون فقراتتان قرار بگیرند، شل و ول دست ندهید و وقتی صحبت میکنید مستقیما به فرد مقابلتان نگاه کنید.
درست لباس بپوشید
وقتی ظاهرتان خوب باشد احساس بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت. لباسها و لوازم مناسب انتخاب کنید، زندگی و کارتان را جوری نظم و ترتیب بدهید که در خور شخصیت شما باشد و احساس بهتری نسبت به خودتان پیدا کنید، همه اینها باعث تقویت اعتماد به نفس شما میشود. لباستان باید طوری باشد که موفقیت را نشان بدهد. لوازم شخصی شما نشان دهندهی شخصیت شما هستند پس در انتخابشان دقت کنید.
یک لباس مناسب و زیبا که توجه دیگران را جلب کند، میتواند به شروع یک مکالمه کمک کند.
جسورانه و جذاب صحبت کنید
سخنرانان خوب، با اعتماد به نفس، با ثبات و با یک ریتم مناسب صحبت میکنند. آنها یاد گرفته اند در صحبت کردن تأثیرگذارتر باشند، به جای اینکه حین سخنرانی تپق بزنند و گیر کنند، شمرده حرف میزنند و بین صحبتهایشان مکث میکنند.
یک لحن جسورانه، جذاب و در عین حال مؤدبانه برای صحبت کردن انتخاب کنید تا اعتماد به نفستان را نمایش بدهید. در این حالت عزت نفستان بیشتر میشود و به خودتان ایمان میآورید. برای اینکه جدی به نظر برسید، خیلی هیجان زده و عصبی نباشید و زیادی نخندید. اگر مردم حس رهبری را در شما ببینند به صحبت هایتان بیشتر توجه میکنند.
مثبت فکر کنید، مثبت عمل کنید
انرژی مثبت باعث نتیجه مثبت هم میشود، پس سعی کنید نیمه پر لیوان را ببینید و به مسائل منفی فکر نکنید. همیشه لبخند بزنید، بخندید و با آدمهای مثبت معاشرت کنید تا هم خودتان حس بهتری داشته باشید و هم کسانی که دور و بر شما هستند.
یک دفترچه یادداشت داشته باشید و هدفها و موفقیتهای روزانهتان را در آن بنویسید. شکرگزاری و رضایت بابت هر کار مثبتی که انجام میدهید، باعث تقویت اعتماد به نفس و آرامش درونی شما خواهد شد.
عملگرا باشید
تقویت اعتماد به نفس فقط به ظاهر خوب نیست، باید خوب هم عمل کنید. در یک مهمانی یا رویداد اجتماعی، با آدمهایی که نمیشناسید سر صحبت را باز کنید. کار یا پروژهایی را که در حالت عادی برایتان ترسناک است، قبول کنید. اعتماد به نفس داشتن را تمرین کنید و مطمئن باشید که خیلی زود عزت نفس جزئی از وجودتان میشود.
آماده حرکت و اقدام مثبت باشید
برنامه ریزی جلوی عملکرد ضعیف را میگیرد. هر چقدر آماده تر باشید، احساس شایستگی و مهارت بیشتری خواهید داشت و اعتماد به نفستان هم بیشتر میشود. آمادگی باعث میشود که اتفاقهای بد و ناگهانی زندگی، نتوانند شما را شکست بدهند.
همه چیز را در مورد کار، رشته تحصیلی، هدفها و خلاصه هر چیزی که مسیر زندگیتان را به سمت موفقیت هدایت میکند یاد بگیرید. قبل از اینکه یک کار را شروع کنید به انتظارها و هدفهایتان در انتهای مسیر فکر کنید، اما خیلی بلندپرواز نباشید. هدفها و کارهای بزرگ را به قسمتهای کوچک و قابل مدیریت تقسیم کنید.
3. سلامت و نیروی جسمی و روانی
از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی، سلامت به معنی خوب بودن حالت فرد از نظر جسمی، روانی و اجتماعی است. به بیان دیگر سلامت به توان جسمی، هیجانی، ذهنی و اجتماعی فرد برای مقابله با محیطی که در آن به سر می برد؛ اطلاق می گردد.
سلامت روانی چیست؟ سلامت روانی به عنوان بخش مهمی از مفهوم کلی سلامت؛ استعداد ایجاد روابط موزون با دیگران؛ استعداد شرکت در تغییرات محیط اجتماعی و مادی و استعداد کمک به ایجاد تغییرات به شیوه سازنده است.
حد اعلای سلامت روانی را قابلیت تطبیق، مقابله و غلبه بر انواع استرس های زندگی روزمره؛ توانایی حرکت در جهت اهداف خود بصورت خلاق، احساس ارزشمندی به عنوان عضوی از جامعه، احساس مسئولیت در قبال دیگران و هر چیز ارزشمند در فرهنگ و اجتماع دانسته میشود.
آنچه که در سلامت روانی بیش از پیش مورد نظر است، احترام به شخصیت و حیثیت انسانی است و تا هنگامی که حیثیت و احترام فرد برقرار نشود، سلامت فکر، تعادل روان و بهبود روابط انسانی معنا و مفهومی نخواهد داشت.
سلامت روانی ارتباط نزدیکی با عملکرد و رضایت شغلی دارد. انتخاب افراد واجد سلامت روانی از اهمیت بسزایی در سازمانها برخوردار است و استخدام افراد سالم در وهله اول می تواند در کسب منابع اقتصادی سازمان هم تاثیر گذار باشد.
این نوع از سلامت فردی در حالت هایی مثل موارد زیر نمود عملی پیدا میکند:
- کاهش غیبت و عدم حضور نیروی انسانی بر سر کار
- کاهش تعداد افرادی که به دلایل بیماری مجبور به کناره گیری از شغل خود هستند.
- کاهش آمار اخراج ناشی از عدم تطابق روحیات روانی فرد با شغل مورد نظر
- افزایش سطح رضایت شغلی نیروی انسانی از انجام امور و کارهای محوله
4. نگرش نسبت به دیگران
یکی از مفاهیمی که در روانشناسی اجتماعی و مدیریت همواره مورد بحث صاحب نظران بوده، مفهوم نگرش است که درک صحیح از آن میتواند در زمینههای مختلفی، مفید واقع گردد.
نگرش در مورد مسائل مختلف در اثر ارتباط فرد با آن مسائل شکل میگیرد. بنابراین نگرش فرد نسبت به خود ریشه در ارتباط فرد با خود دارد. آمدن فرد دیگری به محدوده ارتباطی هر انسان، فرایند ارتباطی را پیچیده تر می کند. نگرش منفی نسبت به خود و دیگران باعث ایجاد مشکلاتی در سازمانهای مختلف میشود. از سوی دیگر نگرش مثبت نسبت به خود و دیگران می تواند به بهبود روابط سازمانی کمک کند.
فرد برای اینکه نگرشی نسبت به خود و یا نسبت به دیگران داشته باشد به ناچار باید به شناخت و جمع آوری اطلاعات در این مورد بپردازد. اما اگر شناخت در سطح احساسی - عاطفی قرار گیرد و فرد به معنای واقعی، ساختار شخصیتی و نحوهی رشد و تکامل روحی و روانی خود را درک کند و آثار عمیق و مؤثری در تغییر رفتار بر جای خواهد گذاشت.
به طور کلی میتوان ویژگیهای کلیدی نگرش منفی را اینگونه بیان کرد:
- نداشتن اعتماد به نفس و عزت نفس پایین داشتن
- احترام نگذاشتن به خویش
- داشتن احساسات و افکار منفی در مورد خود
- خود را خوار شمردن
- احساس گناه کردن در مقابل سایرین
- بی انگیزه بودن و احساس حقارت کردن هنگام مقایسه ی خود با دیگران.
ویژگیهای کلیدی نگرش مثبت عبارتند از:
- اعتماد به نفس و عزت نفس بالا داشتن
- احترام گذاشتن به خود و دیگران
- پذیرفتن مسئولیت در قبال رفتار خود
- توجه کردن به احساس و عقاید دیگران
- مسئولیت پذیر بودن در قبال وظیفه
- صادق و صریح بودن و تمایل به بازخورد گرفتن از دیگران
5. نگرش نسبت به شغل
نگرش درست افراد نسبت به ابعاد اصلی شغل؛ نشان از نگرش مثبت آنها نسبت به این امر دارد و با شدت نیاز به رشد آنها همخوانی دارد. بنابراین اگر متناسب با نگرش و نیاز به رشد سطح افراد؛ فرصتهای شغلی ایجاد شود سه حالت روانی؛ تجربه با اهمیت بودن کار، تجربه مسئولیت در کار و اطلاع از نتایج فعالیت کاری را تجربه می کنند که پیامد؛ انگیزه درونی زیاد، عملکرد کاری با کیفیت بالا، رضایت شغلی زیاد، غیبت و ترک خدمت پایین را به همراه خواهد داشت.
6. طرز رفتار
هر فردی بسته به محیط اجتماع، خانواده و خودش، شخصیت و رفتارهای خاصی را دارد. ما در طول روز با افراد مختلفی برخورد داریم. اینکه بدانیم چگونه باید با آنها صحبت و رفتار کنیم، می تواند به ما کمک بسیار زیادی کند ما همواره با افرادی در زندگی مواجه می باشیم که درک کردن و مصاحبت با آنها تا حدودی دشوار است.
این گونه افراد که از دید ما ممکن است غیر عادی به نظر آیند، در همه جا وجود دارند و ما مجبوریم که به نوعی با آنها کنار بیاییم. زمانی که دو نفر برای اولین بار همدیگر را ملاقات می کنند، به دنبال نشانههایی برای شناخت شخصیت هم می گردند. از حالت دست گرفته تا شیوه جواب دادن به تلفن همراه، همگی راههایی هستند که به کمک آنها می توانید شخصیت طرف مقابل را تا حدودی تشخیص دهید.
برخی از رایج ترین رفتارها که معیاری برای قضاوت در مورد طرز رفتار می توانند باشند، عبارتند از:
- حالت دست های فرد
- وقت شناسی
- طرز نگاه هنگام نوشیدن و خوردن
- جویدن ناخن ها
- دست خط نوشته فرد
- نحوه تماس چشمی
- نحوه و زمان های بررسی کردن گوشی
7. طرز بیان و تن صدا
اگر ما نتوانیم از صدای خود به خوبی استفاده کنیم و یک نواخت صحبت کنیم، بدون هیچ تردیدی توجه همه مخاطبان را از دست خواهیم داد. یک ارتباط موفقیت آمیز از سه بخش اساسی تشکیل شده است:
کلماتی که استفاده میکنید، تن صدای شما و زبان بدنتان در گفتگو و مکالمه با بقیه. با این تصور که مشتریان یا مخاطبان ما قادر به دیدن ما به صورت فیزیکی نیستند و ما قرار است پشت تلفن و با فن بیانمان آنها را راضی نگه داریم. بعد از کلماتی که انتخاب می کنیم، این تن صدای هر کسی است که موفقیت یا عدم موفقیت او را در ارتباط مشخص می نماید. تاثیر تن صدا در زندگی بسیار مشهود است.
مثال: وقتی که با واکنش های منفی و اغلب دور از انتظار دیگران رو به رو می شویم، مثل حالت سکوت بقیه، این به خودی خود می تواند نشانه خوبی برای آگاه شدن گوینده نسبت به تن صدایش باشد. در واقع در چنین مواردی گوینده آگاه خیلی خوب می تواند تاثیر تن صدای خود را روی واکنش مخاطبانش احساس کند.
آمادگی ورود به جلسه مصاحبه تخصصی
برای غلبه بر هر عنصر مادی یا غیرمادی باید ابتدا نقاط ضعف آن را خوب بدانید. در غیر اینصورت ممکن است رسیدن به هدف، مشکل یا غیرممکن شود. جمله اخیر یک اصل کلی است و مصاحبه نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس آشنائی با کاستی های مصاحبه و نقاط ضعف پروسه آن، جهت پیروزی و توفیق در آن بسیار ضروری به نظر میرسد. جهت ملموس تر شدن مفاهیم مورد بحث، فرض میکنیم شما در موقعیت یک مصاحبه شغلی هستید.
مصاحبه کنندگان از مصاحبه شوندگانی که نظرات مشابهای با آنها دارند ارزیابی بهتری به عمل می آورند. یک مصاحبه شونده خوب زمانی مسلط به جو گفتگو خواهد شد که مثل یک روانشناس، سریع بتواند چند پارامتر از ویژگی های شخصی مصاحبه گر را حدس بزند.
جالب اینجاست که حتی توصیه می شود در نشستن هم وضعیتی مانند مصاحبه گر انتخاب کنید.
در مصاحبه ها جملات با بار منفی بیشتر اهمیت دارند. یعنی نا آگاهانه مصاحبه گران به جملاتی که فعل آنها منفی است، بیشتر توجه میکنند و روی آنها دقیق میشوند. پس در هنگام استفاده از جملات منفی مراقب باشید.
اهمیت انتخاب لباس و رنگ مناسب
لازم است که داوطلبان برای حضور در جلسه مصاحبه از کت و شلوار و لباس مرتب همراه با کفش های واکس زده استفاده کنند، موهایشان مرتب باشد و بهتر است به آرایشگاه بروند و موهای خود را مرتب کنند.
حتما عطر بزنید، عطری که باعث سردرد نشود و بوی مطبوعی داشته باشد تا برای شما جذبه بیاورد.
خانم ها هرگز از لباسهای پر زرق و برق استفاده نکنند. بهتر است از کت و شلوار زنانه با مقنعه فرم یا مانتو و شلوار و مقنعه یا اگر چادری هستید از پوشش چادر خود استفاده کنید. اگر چادری نیستید با چادر به مصاحبه نروید. سعی کنید همان کسی باشید که هستید. به خاطر داشته باشید هر لباس برای جایی استفاده میشود؛ مثال لباس عزا، لباس عروسی، لباس پیکنیک و لباس محل کار باهم متفاوت هستند.
بر اساس روانشناسی رنگ، رنگ آبی می تواند به عنوان مطمئنترین رنگ برای لباس در مصاحبه باشد. خاکستری و سفید نشان دهنده سیستماتیک و منطقی بودن است.
رنگ قرمز باعث احساس قدرتمند شدن و رنگ مشکی نشان دهنده قدرتمند بودن و مطمئن بودن است. از رنگ های سبز و زرد و صورتی اجتناب کنید مگر اینکه بخواهید تصویر خلاقیت را در ذهن مخاطب از خود بسازید.
جهت اطلاع از بهترین پوشش مصاحبه استخدامی و جزئیات مهم آن، به لینک زیر مراجعه نمایید.
چه مواردی در ابتدای ورود به مصاحبه مطرح میشود؟
در ابتدای ورود به حلسه مصاحبه معمولا از شما خواسته می شود که خودتان را بصورت کلی معرفی کنید که این معرفی می تواند شامل موارد زیر باشد:
الف) معرفی بیوگرافی خود:
- سن و وضعیت تاهل و محل سکونت
- توضیح در مورد رشته تحصیلی داوطلب
- فعالیت های پژوهشی و دوره های آموزشی
ب) بیوگرافی خانواده:
- معرفی اعضا خانواده و شغل آنها
معمولا در مرحله مصاحبه استخدام، بعد از بررسی رزومه و مشخصات اولیه برای تصدی شغل مورد نظر و ارائه مختصری از ویژگی های فردی، تیم مصاحبه گر با توجه به شناخت اولیه که از فرد کارجو کسب می نمایند؛ وارد چالش مصاحبه روانشناختی می شوند.
به عنوان مثال: اگر فردی؛ به رشته تحصیلی خود اشاره نماید؛ سوالات مصاحبه پیرامون رشته تحصیلی بیان شده از سوی فرد شکل خواهند گرفت و یا اگر فرد از داشتن سابقه کار و تجربه در سمت های شغلی دیگری صحبت به میان آورد؛ با توجه به این اطلاعات اولیه، سوالات چالشی تخصصی و روانشناختی در مورد حیطه کاری و نحوه تعامل فرد در موقعیت شغلی قبلی مورد سوال قرار خواهد گرفت. لذا هدایت صحیح این روند در مسیر توانایی ها و قابلیت هایی که داریم خود یک مهارت مهم می باشد.
در مصاحبه های استخدامی نحوه بیان و پاسخ دهی به سوالات می تواند تداعی کننده احساس شما نسبت به خود و جامعه و نیز داشتن آمادگی برای پذیرش مناصب شغلی باشد. لذا توجه به موارد مهم زیر در این زمینه بسیار کلیدی می باشد.
حفظ اعتماد به نفس و دوری از استرس در جلسه مصاحبه
یکی از مواردی که سبب میشود فرد در ارائه توانایی ها و بیان صحیح مطالب دچار مشکل شود، داشتن استرس، اضطراب و عدم وجود اعتماد به نفس حقیقی هست.
یکی از مواردی که سبب میشود فرد در ارائه توانایی ها و بیان صحیح مطالب دچار مشکل شود، داشتن استرس، اضطراب و عدم وجود اعتماد به نفس حقیقی هست.
برخی موارد نیاز هست که با روش هایی مثل توکل بر خدا، انجام چند دم و بازدم عمیق، قدم زدن؛ نوشیدن یک لیوان آب و سایر راهکارها، احساسات اضطرابی را از خود دور کرده و با آرامش کافی در جلسه مصاحبه حاضر شد. داشتن اعتماد به نفس و حفط آرامش در جلسه مصاحبه روانشناختی شاید یکی از مهم ترین نکاتی هست که باید از طریق تمرین و تکرار و حفط تمرکز ذهنی به آن دست یافت.
گاهی وقت ها وجود اعتماد به نفس کاذب هم مشکل ساز می شود. بر فرض شما اگر مدرک برنامه نویسی یا مدرک دوره های زبان انگلیسی دارید بهتر هست که به مفاهیم آن مسط باشید تا در صورت ارائه مدرک به سوالات مرتبط در آن حوزه هم بتوانید پاسخگو باشید؛ زیرا این انتظار از شما وجود دارد که فردی که این مدرک را گرفته، باید حتماً در این زمینه از دانش تخصصی خوبی برخودار باشد.
دروغ و عدم صداقت یکی از عوامل ایجاد کننده اعتماد به نفس کاذب است. از گفتن دروغ و بیان غلوآمیز توانایی ها و تخصصتان اجتناب کنید. در گفتار و پاسخ های خود صداقت داشته باشید و آمادگی به چالش کشیده شدن در مورد مطالبی که بیان می کنید را داشته باشید.
توانایی شخصیتی در انجام کار تیمی
برای سوالاتی از این دست، شما نیاز دارید که تواناییهایتان در کار با دیگران و در شرایط چالش برانگیز را به خوبی نشان دهید. به تعارضهای کار تیمی، محدودیت های سخت پروژه یا اختلافات شخصیتی فکر کنید.
1. دربارهی زمانی صحبت کنید که مجبور به همکاری با شخصی شدید که دارای شخصیت کاملا متفاوتی نسبت به شما بود.
2. یکی از تعارضهایی را که در کار تیمی شما اتفاق افتاد مثال بزنید. چطور آن را برطرف کردید؟
3. دربارهی زمانی که برای برقراری ارتباط با یکی از افراد مهم با مشکل روبه رو بودید، حرف بزنید. در نهایت چطور توانستید این کار را انجام بدهید.
4. ما همگی دچار اشتباهاتی میشویم که دلمان میخواهد زمان را به عقب برگردانیم تا از وقوع آنها جلوگیری کنیم. درباره زمانی صحبت کنید که دوست داشتید اختلاف با یکی از همکاران خود را به نحو دیگری حل و فصل میکردید.
5. دربارهی زمانی صحبت کنید که شما باید اطلاعاتی از فردی دریافت میکردید که اصلا پاسخگو نبود. در این شرایط چه کار کردید؟
میزان سازش پذیری و تعامل در موقعیتهای سخت کاری
سوالات این بخش در حقیقت میخواهند که میزان انطباق شما با موقعیت های کاری و چگونگی مواجه شدن با مواردی که منجر به عدم موفقیت شما شده است را مورد بررسی قرار دهد.
6. دربارهی زمانی صحبت کنید که زیر فشار بسیار زیادی بودید. چه اتفاقی افتاد و چطور از پس آن فشارها برآمدید؟
7. به زمانی فکر کنید که تیم یا شرکت شما در حال اِعمال برخی تغییرات بود. این تغییرات چه تأثیری بر شما گذاشت و شما چطور توانستید با آن تغییرات سازگار شوید؟
8. دربارهی اولین کارتان صحبت کنید. برای شناخت شرایط و اصول کار خود چه کار کردید؟
9. دربارهی زمانی که مجبور شدید برای رهایی از یک شرایط سخت به خودتان متکی شوید، مثال بزنید.
10. دربارهی زمانی که با شکست مواجه شدید صحبت کنید. چطور با این وضعیت کنار آمدید؟
مهارتهای مدیریت زمان در تصدی مسئولیتها
به عبارت دیگر، برای صحبت کردن در خصوص زمانی که چندین مسئولیت را برعهده داشتید، باید به خوبی همه آن ها را سازماندهی میکردید و همهی کارها را پیش از موعد انجام میدادید، کسب آمادگی کنید.
11. درباره زمانی که باید برای برآوردن اولویت های مهم خود برنامه استراتژیکی میداشتید صحبت کنید.
12. در خصوص یک پروژهی طولانی مدتی که مدیریت آن را بر عهده داشتید توضیح دهید. چطور به همه چیز در زمان مقرر خود رسیدگی کردید؟
13. گاهی اوقات انجام همه کارها امکان پذیر نیست. دربارهی زمانی که حجم مسئولیتهای شما به شدت بالا بود صحبت کنید. چطور آنها را مدیریت میکردید؟
14. درباره زمانی صحبت کنید که برای خودتان هدف تعیین کرده بودید. چطور مطمئن میشدید که به اهداف خود خواهید رسید؟
15. در خصوص زمانی که باید چندین مسئولیت را مدیریت میکردید مثال بزنید. چطور در این وضعیت به امور رسیدگی میکردید؟
مهارتهای ارتباطی در محیط کار
ارتباطات نه تنها بخشی از کار بسیاری از مشاغل است، بلکه بخشی از زندگی روزمره را نیز تشکیل میدهد. با این حال، چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که درباره فرآیند فکری یا اقدامات مقدماتی خود بیندیشید.
16. درباره زمانی که توانستید شخصی را با موفقیت متقاعد کنید که از دید شما به امور نگاه کنند، مثال بزنید.
17. درباره زمانی صحبت کنید که مسئولیت کارشناسی فنی را بر عهده داشتید. برای کسب اطمینان از اینکه همگی حرف شما را متوجه میشوند، چکار کردید؟
18. درباره زمانی صحبت کنید که می باید با تکیه بر ارتباطات نوشتاری نظرات خود را به تیمتان انتقال میدادید.
19. در خصوص زمانی که باید چیزی کاملا پیچیده را به یکی از مشتریان نا امید خود توضیح میدادید، مثال بزنید. چطور از پس این وضعیت برآمدید؟
20. دربارهی یکی از ارائههای موفق خود صحبت کنید، دلایل این موفقیت چه بود؟
ارزش و انگیزه برای انجام کار حیطه تخصصی
بسیاری از سوالات در ظاهر تصادفی در واقع به این دلیل مطرح میشوند که شناخت بهتری از چیزهایی که به شما انگیزه میدهد حاصل شود. پاسخ شما به طور مشخص این موضوع را مورد توجه قرار خواهد داد حتی اگر سوال صریحا در این خصوص نباشد.
21. در خصوص پرافتخارترین موفقیت حرفه ای خود بگویید.
22. دربارهی زمانی صحبت کنید که شاهد مشکلی بودید و به جای آنکه منتظر دیگران باشید خودتان ابتکار عمل را برای اصلاح آن به دست گرفتید؟
23. دربارهی زمانی صحبت کنید که تحت نظارت شدید بودید یا هیچ گونه نظارتی بر کار شما نبود. چطور با این وضعیت کنار آمدید؟
24. دربارهی زمانی که میتوانستید در کار خود خلاقیت وارد کنید، مثالی بزنید. این کار چه هیجانات یا دشواری هایی داشت؟
25. در خصوص زمانی که از کار خود ناراضی بودید صحبت کنید. برای بهتر شدن شرایط چه کارهایی میتوانست صورت بگیرد؟
سوالات پرتکرار روانشناسی مصاحبه با جواب
بررسی های محققان نشان میدهد چند سری سوال در مصاحبه ها همواره وجود دارند. در واقع نکاتی وجود دارند که توسط آنها مصاحبه شوندگان به چالش کشیده میشوند. دانستن پاسخی مناسب به هر کدام، خالی از لطف نیست.
در ادامه به چند مورد از سوالات روانشناسی با جواب اشاره میکنیم:
هدف از سوال: سنجش اولویتبندی بین مسئولیت دینی و مسئولیت شغلی؛ بررسی میزان انعطاف، تعهد کاری و درک صحیح از شرایط.
راهکار: توضیح دهید که خدمت به مردم نیز نوعی عبادت است. در صورتی که کار ارباب رجوع فوری نباشد، ابتدا نماز میخوانید؛ اگر کار او ضروری باشد، ابتدا به کارش رسیدگی کرده و سپس نماز را میخوانید. به تعهد شغلی و اهمیت نیت در عبادات تاکید کنید.
هدف از سوال: شناخت خودآگاهی، میزان صداقت، نحوه ارائه دستاوردها و مدیریت نقاط ضعف در مصاحبه شونده.
راهکار: دستاوردهای قبلی را با اعتمادبهنفس و بدون اغراق بیان کنید. برای نقطه ضعف، موردی را مطرح کنید که در ظاهر ضعف است اما در عمل نقطه قوت محسوب میشود، مانند دقت زیاد یا وسواس در انجام کارها.
هدف از سوال: ارزیابی میزان خودشناسی، توانایی بیان مهارتهای کلیدی و سنجش اعتمادبهنفس و متانت فرد.
راهکار: با اعتماد به نفس، خلاصه و شمرده فقط مهارتهای عملی و واقعی خود را بیان کنید. از اشاره به مسائل خانوادگی یا صفات کلی خودداری کنید. روی ویژگیهای مثبت و مهارتهای کاربردی تأکید داشته باشید.
هدف از سوال: ارزیابی تنوع علایق، نشان دادن چندبعدی بودن شخصیت و میزان رشد فکری و فرهنگی فرد.
راهکار: فعالیتهای متنوع علمی، فرهنگی یا هنری را ذکر کنید تا نشان دهید فردی چندبُعدی هستید. از تکمحور بودن پرهیز کنید و به الگوهایی از افراد بزرگ و موفق در زمینههای مختلف اشاره ذهنی داشته باشید.
هدف از سوال: شناخت علایق شغلی، میزان انطباق فرد با محیط کاری و انگیزه او برای انتخاب این شغل.
راهکار: صریح و روشن توضیح دهید چه ویژگیهایی از محیط یا ماهیت این شغل با روحیه شما سازگار است. از بیان عمومی و مبهم بپرهیزید و مشخصاً به جو کاری یا ویژگیهای مثبت شغل اشاره کنید.
هدف از سوال: سنجش میزان استقلال یا وابستگی فرد، ارزیابی تناسب ویژگیهای شخصیتی با نوع شغل موردنظر.
راهکار: با توجه به ماهیت شغل پاسخ دهید. اگر شغل نیاز به تصمیمگیری مستقل دارد، بر توانایی خود در تصمیمگیری و مسئولیتپذیری تأکید کنید. اگر شغل نیازمند پیروی از دستورالعملهاست، به اهمیت هماهنگی با مدیر اشاره کنید.
هدف از سوال: ارزیابی میزان تحمل فرد در شرایط مبهم یا استرسزا، بررسی صبوری و مدیریت هیجانات در محیطهای شغلی.
راهکار: بر توانایی خود در حفظ آرامش و صبر تأکید کنید. اگر مصاحبهکننده سکوت کرد، با خونسردی منتظر بمانید تا او دوباره صحبت کند و نشان دهید تحمل ابهام دارید.
هدف از سوال: ارزیابی میزان کنترل هیجانات، مدیریت استرس، مهارت در پاسخگویی و خونسردی در برابر سوالات چالشبرانگیز.
راهکار: با حفظ آرامش پاسخ دهید. در صورت نیاز، با پرسیدن سوال از مصاحبهگر یا درخواست توضیح بیشتر، فرصت کسب زمان برای فکر کردن ایجاد کنید. اگر پاسخی نداشتید، با آرامش "نمیدانم" بگویید و تسلط بر خود را حفظ کنید.
هدف از سوال: بررسی میزان آمادگی، تسلط به قوانین و سنجش واکنش فرد در برابر فشار روانی ناشی از سوالات تخصصی قانونی.
راهکار: آگاهی کلی از بخشهای اصلی قانون را نشان دهید. اگر شماره مواد دقیق را نمیدانید، بدون اضطراب به اصول و موضوعات کلی قانون (مثل حقوق و مزایای کارکنان، ارزیابی عملکرد، ارتقاء شغلی) اشاره کنید و آرامش خود را حفظ نمایید.
هدف از سوال: ارزیابی میزان شناخت و آمادگی فرد درباره ساختار سازمان و میزان دقت و مسئولیتپذیری در تحقیق پیش از مصاحبه.
راهکار: قبل از مصاحبه درباره تعداد و محل شعب تحقیق کنید. اطلاعات دقیق و بهروز ارائه دهید تا نشان دهید نسبت به سازمان جدی و علاقمند هستید.
هدف از سوال: ارزیابی میزان شناخت واقعی فرد از وظایف شغلی، سنجش آمادگی عملی و درک صحیح از محیط کار.
راهکار: به جای تکرار مطالب تئوری، درباره وظایف واقعی و روزمره شغل صحبت کنید. بهتر است قبل از مصاحبه با افراد شاغل در همان سمت مشورت کنید و اطلاعات کاربردی و ملموس ارائه دهید.
سوالات شخصی مصاحبه روانشناسی
تجربیات کاربران از سوالات شخصی مصاحبه رواشناسی استخدام سازمانها جمعآوری و ارائه شده است.
آیا آدم انتقادی هستید؟
شغل پدر و مادرتان چیست؟
در مورد زندگیتان توضیح دهید.
فرد عصبانی هستید یا نه؟
آخرین بار چه زمانی ناراحت شدید؟
قبل از خواب چه کاری انجام دادید؟
همیشه همینقدر کم حرفید؟
برگزاری آزمون چه روزی بود؟
راجع به دوستانتان توضیح دهید.
آیا در برابر سوالات زیاد عصبانی میشوید؟
آیا خودتان را با دیگران مقایسه میکنید؟
نقاط ضعف و قدرت خود را نام ببرید؟
آخرین کتابی که خواندید چه بود؟
به چه سایتهایی سر میزنید؟
دقیقا چه ساعتی به تهران رسیدید؟
رابطه شما با همسرتان چگونه است؟
چه کسی در خانه تصمیم گیرنده میباشد؟
تصمیمات اقتصادی خانه را چه کسی میگیرد؟
ریز درآمد و هزینههای خانه به چه صورت است؟
خانواده شما چه کاری انجام میدهند؟
اگر کسی عصبانی شود، چگونه آرامش میکنید؟
نحوه زندگی و شخصیت شما به چه صورت است؟
هنگام عصبانیت چه کاری انجام میدهید؟
در خانه مشغول به چه کاری میباشید؟
چالش اصلی زندگی شما چه بوده است؟
در مورد فعالیتهایی که تا به اکنون داشتهاید، توضیح دهید.
درمورد ویژگیهای شخصی خودتان توضیح دهید.
واقعبین و منطقی هستید یا احساسی و خیالگرا؟
معاشرتی و صمیمی هستید یا تودار؟
اجتماعی و گروهگرا هستید یا منزوی؟
آیا همیشه با جدیت برخورد میکنید یا بهندرت میخندید؟
آخرین استرسی که به شما وارد شده در چه زمینهای بود؟
اوقات فراغت خود را چه کاری انجام میدهید؟
چرا این کارها رو انجام میدهی و چرا دیگران انجام نمیدهند؟
دروغ میگویید؟
آیا هنگام عصبانی شدن چیزی را میشکنید؟
مشکلات رفتاریتان چه مواردی هستند؟
در مورد مشکلاتتان صحبت کنید.
آخرین باری که مسئولیت کاری را پذیرفتید چه زمانی بود؟
در جمع، خودتان بقیه را معرفی میکنید یا بقیه شما را؟
چه تصویری از ۲۰ سال آینده خودتان در ذهن دارید؟
آخرین بار چه زمانی گریه کردهاید؟
واکنش شما نسبت به انتقاد چگونه است؟
آخرین انتقادی که به شما شده چه بوده است؟
سرگرمیهای شما چیست؟
آخرین فیلمی که دیدهاید چه بوده است؟
آیا اهل ورزش هستید؟
برای کنترل استرس خود چه کاری انجام میدهید؟
تا چه اندازه فردی مذهبی هستید؟
تا حالا با پدر یا خواهر و برادرتان مشکلی داشتهاید؟
تا حالا با کسی قهر کردهاید؟
دوست صمیمی شما چه ویژگیهای منفی دارد؟
در چه مرحلهای از کارتان بیشترین استرس را داشتید و چقدر اشتباه کردید؟
آیا پیش آمده با همکارانتان دعوا کنید و صدایتان را بلند کنید؟
چقدر با اینترنت کار میکنید؟
چقدر اهل ابتکار هستید؟
تصور کنید یک کاغذ A4 دارید، با این کاغذ چه کارهایی میشود انجام داد؟
چه نکات مثبت و منفی دارید؟
از ۱ تا ۲۱ چه نمرهای به اعتماد به نفس خود میدهید؟
فرد دارای سلامت روان چه ویژگیهایی دارد؟
اگر در جمع از شما انتقاد شود و انتقاد هم به جا نباشد چه کاری انجام میدهید؟
در زمان ازدواج در صورتی که خانواده مخالف باشند، چه میکنید؟
مهمترین صفت شخصیتی شما چیست؟
تعارضات خود را با همسرتان چگونه حل میکنید؟
چند بار در آزمونهای استخدامی شرکت کردید؟
عزت نفس یعنی چه؟
اگر قبول نشوید برنامه شما چیست؟ اگر قبول شوید برنامه شما چیست؟
یک ویژگی بارز اخلاقی خودتان را بگویید.
مقاله، پژوهش یا ترجمه دارید؟
قبلاً کجا برای استخدام رفتهاید؟
چرا ازدواج نکردهاید؟
نظر شما درباره تنبیه چیست؟
در کنکور کارشناسی چه رتبهای کسب کردید؟ در کنکور ارشد چه رتبهای؟
خودتان را به انگلیسی معرفی کنید.
اوقات فراغت خود را چگونه میگذرانید؟ و چرا؟
یک خاطره از دوران دبیرستانتان بگویید.
مسیر و هدفتان در ۱۱ سال آینده چیست؟
دیدگاهتان نسبت به جهان اطراف چگونه است؟
آیا انسان برونگرا هستید یا درونگرا؟
اخبار را از چه طریقی دنبال میکنید؟
چرا نماز میخوانیم؟ چرا نماز را به عربی میخوانیم؟
شرایط محل زندگی خود را برای ما توضیح دهید.
برای ترویج انسانیت در جامعه چه میکنید؟
اگر در منزل قفل شوید و کلید نباشد، در را چگونه باز میکنید؟
چه معضلات مهمی در زندگی وجود دارد و چگونه با آنها برخورد میکنید؟
آیا میتوانید به دیگران اعتماد کنید؟
دچار چه تنگناهایی در زندگی شدهاید؟
برنامه شما برای زندگی پس از رفتن سرکار چیست؟
چگونه میخواهید تعادل بین زندگی شخصی و کاری ایجاد کنید؟
آیا برای بانوان لازم است که غرور داشته باشند؟
نحوه برخورد شما در محیط کار با همکار نامحرم چگونه خواهد بود؟
اگر پدرشوهر یا مادرشوهر شما با عصبانیت رفتار کنند، چه میکنید؟
اگر چند ماه اول حقوق نگیرید، چه میکنید؟
سوالات مصاحبه روانشناسی سازمانها
سوالات کاربران از مصاحبه رواشناسی استخدام سایر سازمانها جمعآوری و ارائه شده است.
سوالات مصاحبه روانشناسی آموزش و پرورش
سوالات کاربران از مصاحبه رواشناسی استخدام آموزش و پرورش جمعآوری و ارائه شده است.
در مصاحبه روانشناسی و روانشناحتی آموزش و پرورش، سوالات معمولاً بهصورت سناریوهای چالشی مطرح میشوند تا مهارتهای رفتاری، مدیریت هیجانات و توانایی حل مسئله داوطلب در موقعیتهای واقعی کلاس سنجیده شود. در ادامه، یک نمونه از این سناریوها ارائه میگردد.
چالش روانی: باید بدون تندخویی ابتدا راهکار منطقی ارائه دهید و آماده باشید اگر روش اول جواب نداد، برنامه جایگزین داشته باشید.
راهکار: ابتدا با گفتوگو و جلب توجه مثبت، رفتار دانشآموز را اصلاح کنید. اگر موثر نبود، از روشهای بعدی مانند هشدار منطقی، تعیین قانون برای کلاس یا جلب همکاری والدین استفاده کنید. حفظ آرامش و داشتن برنامه چندمرحلهای مهم است.
سوالات مصاحبه روانشناسی بانکها
سوالات کاربران از مصاحبه رواشناسی استخدام بانکها جمعآوری و ارائه شده است.
میتوانید برای بانک بازاریابی کنید؟
در مصاحبههای روانشناسی بانکها، سوالات اغلب بهصورت سناریوهای شغلی مطرح میشوند تا نحوه واکنش داوطلب در شرایط پرفشار، میزان مسئولیتپذیری، مهارت ارتباطی و توانایی حل تعارض در محیط کاری سنجیده شود. در ادامه، نمونهای از این سناریوها ارائه شده است.
دانلود رایگان منابع مصاحبه روانشناسی
در این بخش بهترین منابع جهت موفقیت در مصاحبه روانشناسی خدمتتان معرفی مینماییم.
دانلود دایگان جزوه آمادگی برای مصاحبه روانشناسی مشاهده
دانلود رایگان سوالات مصاحبه روانشناسی با جواب مشاهده
دانلود رایگان سوالات تحلیلی مصاحبه روانشناسی با پاسخ تشریحی مشاهده
دانلود رایگان سوالات پرتکرار مصاحبه روانشناسی مشاهده
کتابهای راهنمای مصاحبه استخدامی
واحد آموزشی ایران استخدام، جهت کسب آمادگی شما داوطلبان برای موفقیت در جلسات ارزیابی تکمیلی (مصاحبه و گزینش)، کتابها و منابعی جامع برای شما عزیزان ارائه نموده است.
صفحات مرتبط با مصاحبه استخدامی
صفحات و منابع مرتبط برای موفقیت در جلسات ارزیابی تکمیلی و مصاحبههای عمومی، تخصصی، روانشناسی و گزینش
تکنیک های مهم برای یک مصاحبه شغلی موفق مشاهده
ده نکته مهم مهارت های فردی در مصاحبه شغلی مشاهده


اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.