معرفی رشته های تحصیلیمعرفی مشاغل

آشنایی با رشته مدیریت هتلداری + بررسی بازار کار آن

زمان مطالعه: 8 دقیقه

بررسی درآمد رشته هتلداری در خارج از کشور و ایران

صنعت هتلداری، صنعتی مدرن و رو به رشد است که با ایجاد فرصت‌های شغلی فراوان، افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده است. در ایران نیز رشته مدیریت هتلداری با توجه به توریستی بودن شهرهای ایران، از رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده است. تعداد زیاد هتل‌ها در شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، مشهد و… گویای این واقعیت است. هتلداری متشکل از مشاغلی است که در همه آن‌ها تعهد برای تضمین رضایت مشتری، از اصول مشترک است. هتلداری شامل مشاغل زیادی است. وقتی به هتل می‌روید حتما با نام کارکنان هتل در بخش‌های مختلف برخورد می‌کنید. کارکنانی که هر کدام یک شغل و یا وظیفه خاص دارند ازجمله این مشاغل می‌توان به مدیریت هتل، برنامه‌ریز رویداد، مهماندار یا کارکنان پذیرش، خدمات لاندری، سرآشپز، خدمات نگهداری و تعمیر هتل و… اشاره کرد. اما برای آشنایی بیشتر با این شغل، ابتدا باید دانست هتلدار کیست؟

جستجوی آگهی‌های استخدامی

هتلدار کیست؟ و چگونه هتلدار شویم؟

هتلدار شخصی است که صاحب و یا مالک هتل است. او ممکن است خود به اداره و مدیریت هتل بپردازد و یا آن را به شخص دیگری واگذار کند. در اغلب موارد هتلداران، مدیریت هتل را به اشخاص دیگری واگذار می‌کنند. بنابرای ندر معرفی شغل هتلدار باید گفت هتلداری شغلی است که با مدیریت هتل توسط عوامل و زیرمجموعه‌های خود مانند سرآشپز، کارکنان پذیرش، مدیر هتل و… سروکار دارد.

مزایای کار در هتل چیست؟

هتلداری می‌تواند به افراد در بهبود مهارت‌های ارتباطی کمک کند، می‌تواند فرصت‌های شبکه‌ای زیادی را ایجاد کند و همچنین می‌تواند به شما کمک کند فعال‌تر شوید. علاوه بر این‌ها، برخورداری از تخفیف‌ها، دریافت پاداش، داشتن امنیت شغلی و تعاملات بین فردی متنوع از دیگر مزایای کار در هتل‌ها است.

هتلداری مناسب چه کسانیست؟

تیپ شخصیتی مناسب برای هتلداری مطابق با آزمون MBTI، تیپ Empathetic یا همدلانه است. مطابق با این تیپ، افرادی که در صنعت هتلداری هستند، دوست دارند به دیگران کمک کنند و روزهای خوبی را برای افراد رقم بزنند. علیرغم آنکه خانم‌ها و آقایان زیادی دارای این ویژگی شخصیتی هستند؛ اما برخی معتقدند هتلداری برای آقایان مناسب‌تر است. در این مورد باید گفت اگر چه تبعیض‌هایی در استخدام مردان و زنان وجود دارد؛ اما هتلداری برای هر فردی اعم از زن و مرد که دارای مهارت‌های لازم و ویژگی‌های شخصیتی باشد، مناسب است.

رشته مدیریت هتلداری

وظایف هتلدار چیست؟

در رابطه با وظایف هتلدار، پنج مسئولیت کلیدی وجود دارد که از هر هتلداری انتظار می‌شود: این وظایف عبارت است از: مدیریت بودجه، ارائه خدمات به مشتری، نظارت بر نگهداری و تعمیر هتل و تامین امنیت آن، هماهنگی کردن وظایف بخش‌های مختلف و نظارت بر غذا و نوشیدنی.

مهارت‌های هتلداری چیست؟

برای آنکه بتوانید هتلدار شوید، داشتن برخی از مهارت‌ها لازم است. این مهارت‌ها عبارت است از:

  • مهارت ارتباطی

برقراری ارتباط واضح و حرفه‌ای از طریق گفتار، نوشتار و زبان بدن برای خدمات خوب به مشتریان در هتلداری ضروری است.

  • ابتکار عمل

در هتلداری، ابتکار به معنای پاسخگویی فعال به نیازهای مشتریان است و این مهارتی است که هم مشتریان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و هم کار را برای همه آسان می‌کند.

  • داشتن مهارت چندوظیفه‌ای (multitasking)

فرقی نمی‌کند که چندوظیفه‌ای را مناسب خود احساس کنید یا نه. بدون در نظر گرفتن این موضوع باید در این ویژگی، مهارت داشته باشید.

شرایط و نحوه ورود به رشته مدیریت هتلداری

برای هتلدار شدن ابتدا باید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید صاحب هتل شوید یا فقط آن را مدیریت کنید. برای شروع می‌توانید مدتی را به مدیریت در هتلداری بپردازید، سپس هتل خود را خریداری یا راه‌اندازی کنید. اگر می‌خواهید مدیر هتل شوید، بهتر است مدرک یا گواهی هتلداری را نیز دریافت کنید.

رشته هتلداری در ایران رشته نوپایی است که در چند دانشگاه محدود، تدریس می‌شود. افراد علاقه‌مند می‌توانند به دو روش وارد این رشته شوند. روش اول از طریق هنرستان و دریافت مدرک کاردانی و یا مدارک بالاتر در صورت تمایل و روش دوم از طریق کنکور سراسری است. برای ورود به شغل هتلداری نیز می‌توان از طریق ثبت هتل به نام خود و یا از طریق پیگیری آگهی‌های استخدام، اقدام نمود.

در پاسخ به این پرسش که هتلداری در کدام رشته است؟ باید گفت: رشته هتلداری در ایران که با عنوان مدیریت هتلداری تدریس می‌شود، یکی از رشته‌های زیرمجموعه علوم انسانی است. متقاضیان علوم انسانی بعد از کنکور سراسری و کسب رتبه لازم، می‌توانند وارد این رشته شوند. پذیرش در این رشته در حال حاضر محدود به چند دانشگاه است که انتظار می‌رود در آینده پذیرش این رشته در دانشگاه‌های دیگر نیز امکان‌پذیر شود.

رشته هتلداری در هنرستان و فنی حرفه‌ای

تحصیل در رشته هتلداری، از طریق هنرستان و رشته فنی و حرفه‌ای نیز امکان‌پذیر است. داوطلبان بعد از اتمام سال اول دبیرستان، می‌توانند با انتخاب این رشته، وارد هنرستان شوند. تحصیل در هنرستان، شامل 105 ساعت دوره آموزش نظری و عملی است. یعنی محصلان از نزدیک نیز با محیط کار و آموزش هتلداری آشنا می‌شوند و آموزش لازم را می‌بینند. بعد از اتمام دوره هنرستان و کاردانی هتلداری، امکان تحصیل در مقاطع بالاتر کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز وجود دارد.

بررسی رشته هتلداری در ایران و جهان و علت محبوبیت آن

یکی از دلایل محبوبیت رشته هتلداری در ایران و جهان، پویایی و رشد روزافزون این صنعت است که باعث بازار کاری خوب و درآمد مناسب آن شده است. مطابق با آمارها، در کانادا افرادی که در رشته و شغل مدیریت هتلداری هستند، می‌توانند سالانه 58000 دلار جذب کنند. رشته هتلداری در خارج نیز شامل ارائه آموزش‌های لازم و تقویت مهارت‌های مرتبط برای ورود افراد به این شغل است.

رشته مدیریت هتلداری

معرفی بهترین دانشگاه برای رشته هتلداری

در ایران، همان‌طور که گفتیم تعداد دانشگاه‌های مربوط به رشته هتلداری محدود است، بااین‌حال اکثر دانشگاه‌هایی که به پذیرش دانشجوی هتلداری اقدام می‌کنند، جز بهترین دانشگاه‌ها هستند. ازجمله این دانشگاه‌ها می‌توان به دانشگاه دولتی علامه طباطبایی تهران اشاره کرد.
بهترین دانشگاه‌های خارجی برای رشته هتلداری نیز عبارتند از: دانشگاه کرنل (دانشکده مدیریت هتل) ایالت متحده آمریکا، دانشگاه لوزان سوئیس، کالج مدیریت رزن در آمریکا، دانشگاه آکسفورد، مدرسه هتلداری لاهه، دانشگاه نوادا در آمریکا، مدرسه رس روچز Les Roches سوئیس، مدرسه گیلون سوئیس، دانشگاه EAHM امارات و کالج کنراد هیلتون آمریکا.

مزایا و معایب رشته هتلداری چیست؟

تحصیل در رشته هتلداری، مزایا و معایبی دارد. مزایای آن عبارت است از اینکه متقاضیان می‌توانند از دوره دبیرستان و از طریق هنرستان وارد این رشته شوند. با توجه به آنکه تعداد دانشگاه‌هایی که اقدام به پذیرش متقاضیان هتلداری می‌کنند کم است؛ ازاین‌رو افرادی که فارغ‌التحصیل می‌شوند شانس خوبی برای ورود سریع به بازار کاردارند. علاوه بر این‌ها، امکان اپلای برای رشته هتلداری در دانشگاه‌های معتبر امکان‌پذیر است.
در کنار این مزایا، رشته هتلداری معایبی نیز دارد. ازجمله آنکه برخی معتقدند دروس رشته هتلداری سخت است و از طرفی محدود بودن دانشگاه‌ها جهت پذیرش این رشته، باعث شده است تا قبولی در رشته هتلداری سخت شود. علیرغم این معایب، در کل نظرات دانشجویان در مورد رشته هتلداری، مثبت و انگیزشی است.

رشته مدیریت هتلداری

شغل‌های مربوط به رشته هتلداری کدام‌اند؟

  • مدیریت هتل

مدیر هتل فردی است که با زیرمجموعه‌های خود در ارتباط است و مسئولیت مدیریت کارکنان، برنامه‌ریزی، بازاریابی، هماهنگی و مدیریت خدمات هتل مانند امکانات پذیرایی و اقامتی را بر عهده دارد.

  • برنامه‌ریز رویدادها

برنامه‌ریز رویداد با یک شرکت یا یک فرد کار می‌کند تا رویدادها مراسماتی را که افراد در هتل رزرو می‌کنند ترتیب دهد و سپس از اجرای روان آن اطمینان حاصل کند.

  • کارکنان پذیرش

کارکنان پذیرش وظیفه پذیرش مهمانان و خوشامدگویی از آن‌ها را بر عهده دارند. آشنایی با اصول مهمانداری هتل، انجام رزرو هتل، نظرسنجی از مهمانان، دریافت انتقادات و پیشنهاد‌ها و بررسی خواسته‌های مشتریان از دیگر وظایف مهماندار هتل است.

مطلب مرتبط: لابی من کیست؟ مهارت‌ها و وظایف لابی من چیست؟

  • بل من یا بل بوی

بل بوی خدماتی از جمله جابه‌جایی بار و چمدان‌های مسافران را از بدو ورود آن‌ها تا اتاقشان انجام می‌دهد.

مطلب مرتبط: بل من یا بل بوی (bellboy) کیست؟ + مهارت‌ها و وظایف

  • خدمات لاندری

لاندری یا همان خدمات خشک شویی، که درواقع همان خدمات خانه‌داری یا وظایف خدمات هتل نیز است، به نظافت، شست و شوی لباس ها و رخت ها و خدمات خانه‌داری مربوط به هتل و اتاق‌ها می‌پردازد.

مطلب مرتبط: فلورمن کیست؟ بررسی مهارت‌ها و شرح وظایف فلورمن

  • سرآشپز

پخت‌وپز و تهیه غذاها و یا خوراکی‌های مربوط به هتل، مدیریت آشپزخانه، تهیه منوی غذا و مدیریت موجودی برای تأمین مواد لازم، بر عهده کسی نیست جز سرآشپز هتل.

مطلب مرتبط: آشپز و کمک آشپز کیست و چه وظایفی دارد؟

علاوه بر این مشاغل، فارغ‌التحصیلان رشته هتلداری می‌توانند در رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و مراکز اقامتی و تفریحی نیز مشغول به کار شوند. برخی از افراد نیز تحت عنوان مدیر اقامتی هتل مشغول به کار می‌شوند که درباره شرح وظایف مدیر اقامتی هتل نیز باید گفت، وظایف این شغل نیز تقریبا مشابه وظایف مدیر هتل است.

بررسی بازار کار و درآمد رشته هتلداری در ایران و خارج

همان‌طور که گفتیم، هتلداری جز رشته‌های خوب ازلحاظ بازار کار و درآمد است. اما این وضعیت نسبت به کشورهای مختلف، متفاوت است.

  • بررسی حقوق مدیریت هتلداری در ایران

هتلداری در ایران ازنظر درآمدی جز شغل‌های خوب و پردرآمد محسوب می‌شود. گذشته از دوران شیوع بیماری کووید 19 که بر رونق این صنعت تاثیر منفی داشت، در اکثر مواقع، هتلداری شغلی پردرآمد با بازار کار خوب بوده است. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که حقوق نیروهای مختلف هتل، یکسان نیست. مثلا حقوق کارکنان هتل با حقوق مدیریت هتل تفاوت دارد.

  • درآمد رشته هتلداری در خارج از کشور

درآمد صنعت هتلداری در سطح جهان حدود 206 میلیارد دلار (2019) تخمین میشود. که در 5 سال گذشته در ایالات‌متحده از اقتصاد گسترده‌تر عملکرد بهتری داشته است. کسب‌وکار در صنعت هتلداری وجود دارد که به‌طور مداوم به چشم‌انداز صنعت اضافه می‌شود. این رقم در دوران همه‌گیری کرونا کمی کاهش یافت؛ اما در حال حاضر به وضعیت پررونق گذشته برگشته است.

  • آینده شغلی و بازار کار رشته هتلداری برای خانم‌ها و آقایان

طبق تحقیقات، تقاضا برای متخصصان باهوش و ماهر در این صنعت در سرتاسر جهان با سرعت زیادی در حال رشد است. به عنوان نمونه، هتلداری طی 5 سال اخیر در استرالیا رشد 10 درصدی داشته است. در ایران نیز بازار کار و رشته هتلداری در حال رشد است. گرچه بخش مهمی از بازار هتلداری در دست آقایان است؛ اما روند استخدام خانم‌ها در این شغل نیز رو به گسترش است.

  • بررسی عوامل تاثیر گذار در درآمد هتلدار

درآمد هتلداری به مسائلی چون میزان بازدید گردشگران داخلی و خارجی، فصول سال و حتی شرایط اقتصادی کشورها ارتباط دارد. مثلا استقبال از هتل‌ها در تابستان‌ بیشتر از زمستان‌ است. از طرفی گاهی برخی از مسائل پیش‌بینی‌نشده مانند کووید-19 نیز می‌تواند بر موضوع گردشگری و درآمد هتلداران تاثیر بگذارد.

رشته مدیریت هتلداری

شرایط استخدام در هتل چیست؟

استخدام برای هتل‌ها با توجه به نوع شغل و نیز شرایط خود هتل‌ها کمی متفاوت است؛ اما در تمام هتل‌ها، برخی از شرایط یکسان و یا مشترک وجود دارد. این شرایط عبارت است از:

  • داشتن مدرک تحصیلی در رشته هتلداری یا مدیریت هتل
  • آشنایی با وظایف مدیریت هتل
  • داشتن مهارت‌های مرتبط با هتلداری
  • داشتن تجارب لازم و یا گذراندن دوره کارآموزی

راهنمای تنظیم رزومه هتلدار و نحوه جست‌وجوی آگهی‌های استخدام هتلدار

برای استخدام در هتل‌ها ساخت رزومه می‌تواند گام مهم و کمک‌کننده‌ای باشد. برای این کار می‌توانید از رزومه‌ساز رایگان، فرمت‌های آماده، تنظیم رزومه به‌صورت دستی و یا سیستم رزومه ساز رایگان که به‌صورت آنلاین در سایت کاریابی ایران استخدام موجود است، کمک بگیرید. اگر رزومه شما پذیرفته شد و دعوت به مصاحبه شدید، برای آمادگی در مصاحبه می‌توانید از کتاب ویژه مصاحبه ایران استخدام و رعایت بایدها و نبایدهای مصاحبه شغلی استفاده کنید و برای مصاحبه آماده شوید.

نحوه جست‌وجوی آگهی‌های استخدام رشته هتلداری در سایت ایران استخدام

اگر به‌عنوان کارجو به دنبال آگهی‌های استخدام رشته هتلداری هستید، می‌توانید از طریق مراجعه به سایت ایران و از طریق باکس جست‌وجوی رشته، به جست‌و‌جو بپردازید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

علاوه بر این می‌توانید از طریق گوگل نیز به جست‌وجوی شغل موردنظر خود در سایت ایران استخدام اقدام کنید. مانند استخدام مدیر هتل امروز در سایت ایران استخدام و یا استخدام هتلدار آقا تهران در ایران استخدام، استخدام هتلدار خانم تهران در ایران استخدام، استخدام لیسانس هتلداری در ایران استخدام و… اگر به‌عنوان کارفرما به دنبال استخدام هتل در تهران یا سایر شهرها هستید و یا به نیروی کار نیاز دارید نیز می‌توانید از طریق سایت ایران استخدام اقدام نمایید.

جهت درج آگهی استخدام و عضویت به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

هتلداری شغلی جذاب و پرطرفدار است. این شغل، جز شغل‌های آسان و بی‌دردسر به نظر می‌رسد. بااین‌حال استخدام و فعالیت در این صنعت، نیازمند تجربه و مهارت‌های لازم و نیز داشتن مدرک تحصیلی مرتبط است. در کنار این موارد، پیگیری آگهی‌های استخدام نیز می‌تواند به جذب سریع‌تر شما در بازار کار کمک کند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته هتلداری در سایت ایران استخدام کلیک نمایید. 

منبع: indeed.com

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. دوستان پیشنهاد میکنم مدرک mba هتلداری رو دریافت کنید یعنی دوره هتلداریو شرکت کنین مدرکشو بگیرین داخل هتل خیلی کمک میکنه برای ارتقا شغلی.
    سرچ کنید مرکز دوره های مدیریتی میتونید توی دوره هاشون شرکت کنید من غیرحضوری شرکت کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا