کارجومعرفی رشته های تحصیلیمعرفی مشاغل

بررسی بازارکار و حقوق رشته مهندسی کشاورزی + شرح وظایف

زمان مطالعه: 7 دقیقه

شرح وظایف و حقوق مهندس کشاورزی

آیا به کشاورزی علاقه دارید؟ آیا دوست دارید در رشته کشاورزی تحصیل کنید؟ اگر جز علاقه‌مندان به رشته کشاورزی هستید و نمی‌دانید رشته کشاورزی چیست؟ با این مطلب همراه شوید تا برخی از اطلاعات لازم و کلی را به دست آورید.
رشته مهندسی کشاورزی، برای حل مشکلات موجود در تولیدات کشاورزی است. اهداف این رشته شامل طراحی تجهیزات ایمن برای بهبود کیفیت مواد غذایی و روش‌های کشاورزی است. در ادامه این مطلب به بررسی شرح وظایف و حقوق مهندس کشاورزی در ایران و جهان می‌پردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

رشته مهندسی کشاورزی مناسب چه کسانیست؟

مهندسان کشاورزی ازنظر مهارتی و شخصیتی، دارای روحیات و ویژگی‌های خاصی هستند. مطابق با آزمون MBTI، تیپ شخصیتی مناسب برای مهندس کشاورزی تیپ ISTJ است. ISTJ ها قابل‌اعتماد و دارای پشتکار بالا هستند. آن‌ها افرادی ساکت، جدی، مسئولیت‌پذیر و وفادار هستند. ISTJ ها همچنین به قوانین و سنت‌های قدیمی اعتقاد دارند. آن‌ها تمایل عمیقی برای ارتقای امنیت و زندگی مسالمت‌آمیز دارند.

مهندس کشاورزی در کدام رشته است؟

رشته مهندسی، جز رشته‌های علوم تجربی، ریاضی و فیزیک در دوره دبیرستان است. کسانی که از طریق رشته علوم تجربی وارد رشته مهندس کشاورزی می‌شوند، می‌توانند در 7 گرایش این رشته شرکت کنند. افرادی هم که از طریق ریاضی و فیزیک وارد می‌شوند، امکان ورود به 5 گرایش رشته مهندس کشاورزی را دارند.

چگونه مهندس کشاورزی شویم؟

برای اینکه بتوانید مهندس کشاورزی شوید و یا حتی به بهترین مهندس کشاورزی تبدیل شوید، باید با نحوه ورود به این رشته، دروس مهم آن، مهارت‌ها، گرایش‌ها و علایق خود آشنا باشید. رشته کشاورزی برای خانم‌ها و آقایان یکسان است و هیچ تفاوتی ازلحاظ نحوه ورود و شرایط تحصیل وجود ندارد.

برای ورود به رشته مهندس کشاورزی، باید از طریق رشته‌های ریاضی و فیزیک و علوم تجربی در دبیرستان اقدام کرد. دروس رشته مهندسی کشاورزی عبارت اند از: زیست‌شناسی، ریاضی، فیزیک و شیمی. البته ضرایب مهندسی کشاورزی رشته تجربی با ضرایب مهندسی کشاورزی رشته ریاضی متفاوت است؛ اما دروس اصلی آن‌ها مشترک است. رشته مهندسی کشاورزی در بسیاری از دانشگاه‌های خوب کشور وجود دارد؛ اما اگر می‌خواهید دقیقا بدانید کدام دانشگاه‌ها رشته مهندسی کشاورزی دارند؟ می‌توانید به دفترچه راهنمای انتخاب رشته و یا سایت‌های مرتبط مراجعه کنید.

رشته کشاورزی در هنرستان

علاوه بر رشته ریاضی و فیزیک و علوم تجربی، در هنرستان فنی و حرفه‌ای نیز برخی از رشته‌های مرتبط با مهندس کشاورزی وجود دارد. مانند امور زراعی، امور باغی، امور دامی … اما رشته کشاورزی در هنرستان با رشته مهندس کشاورزی در دانشگاه تا حدودی متفاوت است.

معرفی پردرآمد ترین رشته‌های کشاورزی

رشته ‌های مهندسی کشاورزی در دانشگاه عبارت است از:

  • گرایش آب
  • ماشین‌های کشاورزی
  • علوم و مهندس باغبانی
  • علوم و مهندس صنایع غذایی
  • مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی
  • مکانیک بیوسیستم
  • مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی
  • ترویج و آموزش کشاورزی پایدار
  • علوم و مهندسی خاک

رشته‌هایی که از آن‌ها نام بردیم همان گرایش ‌های مهندسی کشاورزی نیز هستند.

کارآموزی مهندس کشاورزی

افرادی که به دنبال استخدام در رشته مهندس کشاورزی هستند، باید قبل از ورود به بازار شغلی، دوره کارآموزی را نیز بگذرانند. دوره کارآموزی برای تمام گرایش‌های این رشته الزامی و یکسان نیست. بااین‌حال گذراندن این دوره به کسب تجربه‌های بیشتر و ورود سریع‌تر و آسان‌تر شما به بازار شغلی کمک می‌کند.

جهت مشاهده آگهی استخدام مهندس کشاورزی کارآموز در ایران استخدام کلیک نمایید.

رشته کشاورزی چه شغل‌هایی دارد؟ + شرح وظایف

مهندسی کشاورزی همان‌طور که گفتیم شغل‌های زیادی دارد. چند نمونه از این شغل‌ها عبارت است از:

کارشناس برنامه‌ریزی کشاورزی

متصدیان این شغل عموما با موضوع برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای مناسب در زمینه سیاست‌ها و خط‌مشی‌های کشاورزی سروکار دارند.

کارشناس آزمایشگاه و دفع آفات کشاورزی و منابع طبیعی

فرد در این زمینه در محیط‌های آزمایشگاهی کار می‌کند او به بررسی و آزمایش انواع سموم و آفات و تاثیر آن بر منابع طبیعی و کشاورزی می‌‌پردازد.

کارشناس ماشین‌آلات کشاورزی

کارشناس مربوطه در این شغل، به بررسی و نحوه کارکرد تمام ماشین‌آلات مرتبط با کشاورزی می‌پردازد. طراحی ماشین‌آلات، برسی امور فنی مربوط به ماشین‌آلات، بررسی نیازهای بخش‌های مرتبط با کشاورزی و ماشین‌آلات و… نیز بخشی از وظایف کارشناس ماشین‌آلات کشاورزی است.

کارشناس ناظر

این کارشناسان به نظارت بر امور فنی و کیفی بخش‌های مربوط به کشاورزی و همین‌طور نظارت بر زیرمجموعه‌های مربوط به خود می‌پردازند.

کارشناس تحقیقات گیاه‌پزشکی

کارشناسان در این زمینه به روش‌ها و سیاست‌های پزشکی در امور گیاهی می‌پردازند و روش‌های موثر در این زمینه را معرفی می‌کنند.

کارشناس امور زمین

کارشناس امور زمین با هر آنچه که مربوط به زمین است، مانند سیاست تقسیم زمین‌ها، مراتع، جنگل‌ها، بیابان‌ها و… بر اساس قوانین و مقررات مربوطه می‌پردازد.

مهندس کشاورزی در چه سازمان‌هایی استخدام می‌شود؟

برخلاف تصور عده‌ای که رشته مهندس باغبانی را محدود به امور کشاورزی می‌دانند، باید گفت دامنه شغلی این رشته بسیار وسیع است. زیرا مهندس کشاورزی با طراحی و ایجاد زیرساخت‌های کشاورزی مانند سدها، مخازن و… نیز در ارتباط است. بااین‌حال به‌طورکلی مهندسان کشاورزی می‌توانند هم در سازمان‌های عمومی و هم سازمان‌های خصوصی به فعالیت بپردازند.

سازمان های دولتی

جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و شهرداری، برخی از سازمان‌های مهم دولتی جهت استخدام مهندس کشاورزی است. استخدام مهندس کشاورزی در سپاه و یا استخدام مهندس کشاورزی در ارتش نیز جز استخدام‌های دولتی محسوب می‌شوند.

سازمان های خصوصی

مهندس کشاورزی جهت مشاوره، استخدام مهندس کشاورزی در گلخانه، استخدام مهندس کشاورزی در مزارع و پیمانکاری‌‌ها و استخدام در صنایع غذایی نیز از بازارهای شغلی این مهندسی کشاورزی در سازمان‌ها و نهادهای خصوصی است. کار در آزمایشگاه‌ها، کارخانه‌ها و شرکت‌های مختلف نیز جز مشاغل مشترک در سازمان‌های خصوصی و دولتی است.

رشته مهندسی کشاورزی

نحوه فعالیت و شرایط استخدام مهندس کشاورزی

با توجه به تعریفی که از شغل مهندس کشاورزی و وظایف آن ارائه نمودیم، می‌توان گفت این شغل ازجمله مشاغلی است که بیشتر به شکل حضوری انجام می‌شود. البته ممکن است برخی، درزمینه مسائل نظری مهندسی، به‌صورت دورکاری فعالیت نمایند؛ اما به‌طورکلی برای فعالیت در این زمینه، حضور در محل کار جز الزامات است. به‌عنوان نمونه مهندس کشاورزی که در آزمایشگاه کار می‌کند، جهت آزمایش مجبور است در آزمایشگاه حاضر باشد.
بااین‌حال فعالیت حضوری مهندس کشاورزی به دو شکل پاره‌وقت و تمام‌وقت است. کسانی که به‌صورت پاره‌وقت کار می‌کنند، عموما از طریق توافق با کارفرما، ساعات یا روزهای خاصی در هفته در محل کار حاضر می‌شوند. اما شاغلین تمام وقت، موظفند طبق ساعات اداری در محل کار حاضر باشند و در پایان ساعت اداری نیز محل کار خود را ترک کنند.

بررسی درآمد و حقوق مهندس کشاورزی در ایران

درآمد مهندس کشاورزی به عوامل زیادی مانند وضعیت کشاورزی کشوری که در آن ساکن است، نحوه کار مهندس کشاورز و محل فعالیت او بستگی دارد. در کشورهایی که کشاورزی در اقتصاد آن‌ها پررنگ است، مهندسان کشاورزی نه تنها درآمد خوبی دارند، بلکه چشم‌انداز شغلی مهندسان نیز روشن است از طرفی نحوه کارکردن و محل فعالیت مهندس کشاورزی مهم است. مهندسی که در آزمایشگاه کار می‌کند با مهندسی که خود به‌صورت مستقل فعالیت دارد، درآمد متفاوتی دارند.
با‌‌این‌حال درآمد مهندس کشاورزی در ایران، درآمد متوسط رو به بالا است. هرچند ممکن است میزان درآمد برخی از مهندسان نیز بسته به محل کار آن‌ها کمتر از حد متوسط باشد.

بررسی درآمد و حقوق مهندس کشاورزی در جهان

در ادامه نیز به بررسی درامد و حقوق مهندس کشاورزی در چند کشور مطرح جهان می‌پردازیم.

درآمد و حقوق مهندس کشاورزی در آمریکا

اگر بخواهیم تفاوت درآمد را بر حسب کشورها نشان دهیم، باید بگوییم متوسط دستمزد سالانه مهندسان کشاورزی در آمریکا در ماه مه 2021 82640 دلار بود. دستمزد متوسط دستمزدی است که نیمی از کارگران در یک شغل بیشتر از این مقدار و نیمی کمتر درآمد داشته باشند. 10درصد کمتر از 55810 دلار و 10 درصد بالاتر از 127030 دلار درآمد داشتند.

درآمد و حقوق مهندس کشاورزی در ترکیه

کشاورزی در کشورهایی مانند ترکیه، قطر و هلند نیز به دلیل وضعیت آب و هوایی و سیاست‌گذاری‌های این کشورها نیز متفاوت است. علاوه برآنکه استخدام مهندس کشاورزی در ترکیه شرایط مناسبی دارد، درآمد مهندسان آن نیز خوب است. چنانچه درآمد یک مهندس کشاورزی در ترکیه معمولاً حدود 7200 لیره در ماه است. دستمزدها از 3670 لیره (کمترین) تا 11100 لیره (بالاترین) متغیر است.

درآمد و حقوق مهندس کشاورزی در قطر

قطر نیز سیاست‌های بلندپروازانه‌ای در زمینه کشاورزی اتخاذ کرده است. اگر لیست استخدام مهندس کشاورزی در دبی و قطر را مشاهده کنید، متوجه این موضوع خواهید شد. طبق آمارها متوسط درآمد مهندس کشاورزی در قطر معمولاً حدود 13000 QAR یا ریال قطری در ماه است. دامنه حقوق از 6610 QAR (کمترین) تا 20000 QAR (بالاترین) نیز در نوسان است.

درآمد و حقوق مهندس کشاورزی در هلند

وضعیت درآمد مهندس کشاورزی در هلند نیز به دلیل ویژگی‌های آب‌و‌هوایی آن مناسب است. متوسط درآمد مهندس کشاورزی در هلند حدود 4150 یورو در ماه است. دستمزدها از 2240 یورو (کمترین) تا 6270 یورو (بالاترین) متغیر است.

رشته مهندسی کشاورزی

نحوه جست‌وجوی آگهی‌های استخدام مهندس کشاورزی

جهت جست‌وجوی آگهی‌های استخدام مهندس کشاورزی در سایت ایران استخدام، ابتدا باید وارد این سایت شوید، سپس به جستجوی شغل موردنظر خود در باکس جستجوی مشاغل بپردازید. در ایران استخدام دو باکس جستجو وجود دارد که یکی از آن‌ها مربوط به رشته تحصیلی و باکس دیگر مربوط به شغل است. در باکس رشته می‌توانید استخدام رشته کشاورزی و در باکس شغلی، استخدام مهندس کشاورزی را سرچ کنید.
جستجو در سایت کاریابی ایران استخدام از طریق گوگل نیز امکان‌پذیر است. در این روش می‌توانید شغل موردنظر خود در گوگل را با جزئیات بیشتر جستجو کنید. به عنوان نمونه استخدام مهندس کشاورزی در البرز و یا استخدام مهندس کشاورزی در تهران، استخدام مهندس کشاورزی در مشهد در ایران استخدام و..

با عضویت در سایت ایران استخدام به عنوان کارجو میتوانید آگهی های درج شده در این سایت را متناسب با حرفه خود از طریق پیامک و ایمیل دریافت نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه درج آگهی استخدام مهندس کشاورزی

اگر به عنوان کارفرما به دنبال درج آگهی‌های استخدام در ایران استخدام هستید، باید چند مرحله آسان را پشت سر بگذارید
در گام اول باید در سایت ایران استخدام ثبت‌نام کنید.
سپس نحوه درج آگهی استخدام خود را مشخص کنید: پلن برنزی، پلن نقره‌ای، پلن طلایی و پلن vip
با توجه به انتخاب هر کدام از پلن‌ها، خدماتی جهت انتشار آگهی استخدام شما ارائه می‌شود.
در مورد تفاوت پلن‌ها و خدمات ارائه شده در هر یک از آن‌ها به سایت ایران استخدام مراجعه کنید.

جهت درج آگهی استخدام به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه حضور در مصاحبه شغلی و تنظیم رزومه مهندس کشاورزی

اگر به عنوان مهندس کشاورزی جویای کار هستید، در کنار جستجو و پیگیری آگهی‌های شغلی، باید با روش‌های صحیح حضور در مصاحبه شغلی و تنظیم رزومه مهندس کشاورزی نیز آشنا باشید. مصاحبه می‌تواند به دو شکل عمومی و تخصصی باشد. آشنایی با سوالات عمومی و حضوری و همچنین داشتن آمادگی جهت حضور در مصاحبه جز مسائلی است که می‌تواند کمک زیادی به شما کند. همچنین مطالعه کتاب‌هایی که در این زمینه وجود دارد، مانند کتاب ویژه مصاحبه ایران استخدام می‌تواند کمک‌کننده باشد.
جهت تنظیم رزومه نیز خوشبختانه راه‌های زیادی وجود دارد. سایت ایران استخدام علاوه بر اینکه قالب های خام رزومه را در اختیار شما قرار میدهد، امکان ساختن رزومه از طریق سیتم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام را نیز برای کارجویان فراهم نموده است.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

مهندس کشاورزی جز شغل‌هایی است که برای ورود به آن باید چند نکته را مدنظر داشته باشید: وضعیت کشاورزی کشور، وضعیت کشاورزی منطقه‌ای که در آن ساکن هستید (به‌خصوص اگر تمایل دارید در منطقه خود در این رشته استخدام شوید) روحیات خود و استعداد و علاقه. اگر بعد از ارزیابی این موارد نتیجه مثبتی به دست آورید، شانس زیادی برای استخدام و موفقیت در این شغل دارید. اگر هم تمایل به فعالیت و یا تحصیل در کشورهای دیگر را دارید، حتما به نکات گفته شده توجه داشته باشید. بااین‌حال، در چشم‌انداز کلی می‌توان گفت رشته مهندس کشاورزی جز رشته‌هایی است که وضعیت آن در ایران روشن و مناسب است.

جهت مشاهده آگهی های استخدام مهندس کشاورزی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

برگرفته از: salaryexplorer.com

نوشته های مشابه

8 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر مطالب جامع بود ولی سوالی داشتم
    بنده یازدهم هستم و رشته فنی حرفه ای تربیت بدنی و حالا علاقه به کشاورزی دارم و درسم هم خوبه میتونم رشته دانشگاهم رو کشاورزی بردارم و کنکوری در رابطه با کشاورزی بد؟

    1. درود دوست عزیز
      تا جایی که اطلاع داریم باید تغییر رشته بدین. تخصص ما بیشتر مشاوره کسب و کار هست. بهتر هست در این خصوص با یک مشاور تحصیلی در ارتباط باشید.
      موفق باشید

  2. سلام
    وقتی توی دفترچه استخدامی می نویسه ارشد حقوق منظورش تمامی گرایش هاست و یا فقط ارشد حقوق؟؟؟

    1. درود
      دوست عزیز منظورتون کدوم آرمون استخدامی هست؟ برای چه سازمانی؟

    1. دوست عزیز انتخاب رشته بستگی به علاقه شما و مهارت و استعدادتون در زمینه تحصیلی مورد نظرتون داره. اما این رشته تحصیلی از ریاضی و تجربی مدرک مهندسی داره و کارشناسی پیوسته.

  3. سلام . ببخشید میتونید بگید حقوق کارشناس دفع آفات کشاورزی در موسسات دولتی برای ۱۴۰۲ چقدر هستش؟
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا