راهنمایی شغلیمعرفی رشته های تحصیلی

کدام رشته‌های تحصیلی بازار کار بهتری دارند؟ + پردرآمدترین رشته ها

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بررسی بازار کار رشته های تحصیلی

انتخاب صحیح رشته تحصیلی، نقش بسیار مهمی در آینده شغلی افراد دارد. چه بسا دانشجویانی که سال‌ها در یک رشته خاص تحصیل مینمایند و بعد از صرف زمان و هزینه بالا، پس از فارغ‌ التحصیلی بیکار میمانند. و یا اینکه نمیتوانند در رشته خود به فعالیت و کار بپردازند. در مقابل افرادی نیز با انتخاب درست و هوشمندانه، به سرعت جذب بازار کار میشوند. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب رشته تمام جوانب کار را بسنجید. به عنوان مثال میتوان رشته‌های تحصیلی که بهترین بازار کار را دارند، شناسایی کرد و از انتخاب رشته‌هایی که بازار کار آنها مناسب نیست نیز خودداری کرد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

رشته‌هایی که آینده شغلی خوبی دارند

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته رشته‌هایی که آینده خوبی از نظر مالی و بازار شغلی آینده خوبی دارند، عبارت است از:

  1. برخی از رشته‌های مهندسی همچون مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی هسته‌ای و مهندسی صنایع، مهندسی نفت
  2. رشته‌های مربوط به امور پزشکی و درمانی همچون متخصصان جراحی، فیزیوتراپیست‌ها، داروسازی، دندانپزشکی، رادیولوژی
  3. رشته‌های اقتصاد، ریاضیات، طراحی گرافیک و طراحی لباس و کامپیوتر

همین حالا هم اگر نگاهی به آگهی های استخدام مهندس صنایع ، مهندس متالورژی و …. که در ایران استخدام منتشر شده اند بیاندازید، متوجه بازارکار رو به رشد این رده های شغلی میشوید.

رشته‌هایی که به آنها اشاره شد رشته‌های عمومی در سطح جهان هستند که انتظار می‌رود آینده آنها در بسیاری از کشورها نیز روشن باشد. اما در ایران، همانطور که از آگهی های استخدام حسابدار و .. مشخص است رشته هایی همچون رشته‌های مدیریت و رشته حسابداری از بازار کار مناسبی برخوردار است.

رشته های آینده دار در جهان

طبق تحقیقات صورت گرفته‌ رشته‌های آینده‌دار در جهان شامل رشته‌های ذیل است:

رشته انرژی‌های پایدار و تجدیدپذیر، روانشناسی صنعتی و سازمانی، علوم جوی، طراحی بازی، اپیدمیولوژی، اینترنت اشیا، برنامه‌های ویژه علوم کامپیوتر، رباتیک، هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات سلامت، مکاترونیک، مهندسی شیمی، پرستاری، مهندسی زیست پزشکی، زبان شناسی محاسباتی، فناوری اطلاعات، علم داده‌های بزرگ، مدیریت ساخت و ساز، مهندسی برق، فناوری هواپیماهای بدون سرنشین، تجزیه و تحلیل داده‌ها و هوش تجاری.

رشته های آینده دار در ایران

لیست رشته‌های آینده‌دار در ایران کمی متفاوت از رشته‌های آینده‌دار در جهان میباشند. البته این قضیه در مورد اکثر کشورها صادق است. در ایران از چند رشته علوم آزمایشگاهی، داروسازی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، پزشکی، رادیولوژی، مهندسی کامپیوتر، حسابداری و برخی از رشته‌های مدیریت به عنوان رشته‌های آینده‌دار نام برده شده است. البته اگر افراد در ایران در رشته‌های آینده‌دار جهان که به معرفی آنها پرداختیم نیز تحصیل کنند، می‌توانند آینده خوبی در زمینه شغلی داشته باشند. به خصوص افرادی که قصد مهاجرت از کشور را دارند.

پردرآمدترین رشته‌ها در ایران

طبق آمارها، در حال حاضر پردرآمدترین رشته‌ها در ایران عبارت است از کامپیوتر، مدیریت از جمله مدیر مالی، مدیریت بازرگانی گرایش بیمه، علوم آزمایشگاهی، داروسازی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، رشته‌های پزشکی، ریاضی، مهندسی. این رشته‌ها را می‌توان جز رشته‌های پول‌ساز نیز دانست. البته به این لیست می‌توان رشته‌های حسابداری، گرافیک و فناوری اطلاعات را نیز اضافه کرد.

دانشجویان رشته های فوق میتوانند با ایجاد پنل کارجو در کاریابی مجازی ایران استخدام، آگهی های استخدام دندانپزشک و سایر مشاغل را در حساب کاربری خود دریافت نمایند.

رشته‌های پردرآمد در سال های اخیر

در سال‌های اخیر برخی از رشته‌ها درآمد خوبی نسبت به سایر رشته‌ها و مشاغل داشتند. مبنای درآمد حقوق بالای 15 میلیون تومان است. بر این اساس رشته‌های پردرآمد در طی سال های گذشته عبارت اند از:

علوم پزشکی مانند متخصص جراحی، علوم مربوط به کامپیوتر مانند مهندسی نرم افزار، برنامه نویسی، گرافیک، مهندسی، وکالت (هر چند گفته می‌شود بازار این شغل اشباع شده است، اما وکلای شاغل درآمد بالایی را در شغل خود به دست آوردند) و کسب و کارهای اینترنتی همچون بلاگری.

اگر بخواهیم از چند رشته‌ تحصیلی کلی و مشترک پردرآمد نام ببریم باید گفت: رشته‌های MBA، بازاریابی، IT، برخی از رشته‌های مهندسی و پزشکی و در کل رشته‌هایی که بازار شغلی آنها خوب است و آینده روشنی دارند جز رشته‌های پردرآمد محسوب می‌شوند.

در صورتیکه فارغ التحصیل رشته هایی که ذکر کردیم میباشید، پیشنهاد میکنیم آگهی های استخدام رشته های MBA، رشته های مهندسی و سایر رشته های تحصیلی را در سایت ایران استخدام مشاهده نمایید.

پردرآمدترین رشته ریاضی چیست؟

رشته‌های پردرآمد ریاضی فیزیک عمدتا شامل رشته‌های مهندسی هستند. این رشته‌ها شامل مهندسی متالوژی، مهندسی نفت، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی هوافضا، مهندسی پزشکی، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی پلیمر راه‌ آهن، مهندسی شهرسازی و مهندسی مکانیک است.

با مشاهده شرایط آگهی های استخدام مهندس عمران و سایر شغل هایی که در کاریابی ایران استخدام درج شده اند، متوجه میزان تقاضا برای استخدام در این رده هایی شغلی میشوید.

مطلب مرتبط: پردرآمدترین مشاغل رشته ریاضی برای خانم ها و آقایان

پردرآمدترین رشته تجربی چیست؟

در رشته تجربی، رشته‌های مرتبط با پزشکی و امور درمانی بیشترین طرفدار و البته بیشترین درآمد را دارند. برخی از این رشته‌ها عبارت است از رشته دندانپزشکی، داروسازی، پیراپزشکی شامل فیزیوتراپی، امور دانشگاهی، بینایی سنجی و شنوایی سنجی، مامایی، هوشبری، علوم تغذیه و گفتار درمانی.

بهترین رشته‌های آینده، رشته‌هایی هستند که در وهله اول با امور اینترنتی و دنیای فناوری ارتباط دارند. دوم رشته‌هایی که با مسائل مربوط به سلامتی و درمانی سروکار دارند و سوم رشته‌های مهندسی که آموزش آنها در بسیاری از کشورها یکسان است. اگر تعداد آگهی های استخدام مهندس فناوری اطلاعات را مشاهده نمایید از همین حالا متوجه آینده شغلی این رشته های تحصیلی میشوید.

مطلب مرتبط: پردرآمدترین مشاغل رشته تجربی برای آقایان و خانم ها

رشته تحصیلی

بازار کار رشته‌های مختلف

تعیین اینکه بازار کار کدام رشته نسبت به سایر رشته‌ها بهتر است و یا در کل وضعیت بازار کار رشته‌ها چگونه است، کمی سخت است. زیرا در هر رشته، مشاغلی وجود دارد که بازار کار آنها مناسب است. چنانچه در استخدام رشته ریاضی فیزیک، رشته‌های مهندسی بازار کار خوبی دارند، اما در رشته تجربی شرایط رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و رشته‌های درمانی مناسب است. در رشته علوم انسانی، رشته‌های مدیریت در صدر رشته‌هایی هستند که بازار کار آنها خوب است. رشته روانشناسی نیز جز رشته‌هایی است که بازار کار خوبی دارد.

در استخدام رشته هنر، مشاغلی چون سینما (اعم از بازیگری، کارگردانی، فیلمبرداری و…)، گرافیک و عکاسی جز رشته‌هایی هستند که علاوه بر پرطرفدار بودن، بازار کار مناسبی نیز دارند. وضعیت استخدام رشته زبان های خارجی مناسب است، به خصوص رشته‌هایی که روابط اقتصادی یا سیاسی کشور با آن کشورها در سطح بالا قرار دارد. علاوه بر زبان انگلیسی که زبان بین‌المللی است زبان چینی، استانبولی و عربی برخی از رشته‌هایی هستند که بازار کار آنها خوب است.

بهترین رشته‌های تحصیلی برای پسران

برای پسران آنچه که معیار تشخیص رشته خوب از بد است، موضوع آینده شغلی و درآمد آن رشته است. البته این موضوع برای خانم‌ها نیز مهم است، اما از آنجا که هنوز هم در بسیاری از کشورها این دیدگاه که مردان نان‌آور خانه هستند، غالب است، از این رو موضوع درآمد برای پسران اهمیت بیشتری دارد. بنابر این رشته‌های مناسب برای آقایان رشته‌هایی هستند که بازار شغلی و درآمد مناسبی دارند. برخی از این رشته‌ها عبارت است از: رشته‌های پزشکی و رشته‌های مربوط به امور درمانی همچون علوم آزمایشگاهی، پیراپزشکی، داروسازی، رادیولوژی، رشته‌های کامپیوتر، آمار و ریاضیات، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی کشاورزی و معماری.

مطلب مرتبط: معرفی پردرآمدترین و بهترین رشته تحصیلی برای پسران

بازار کار رشته‌های مهندسی برای خانم‌ها

وقتی صحبت از رشته‌های مهندسی می‌شود اکثر ما تصور می‌کنیم این رشته برای آقایان مناسب‌تر است یا آقایان بیشتر در آن موفق هستند. اما برخلاف این تصور، رشته‌های مهندسی در میان خانم‌ها نیز طرفداران خاص خود را دارد. با این حال در میان رشته‌های متعدد مهندسی برخی از آنها برای خانم‌ها مناسب‌ تر هستند. این رشته‌ها عبارت است از: مهندسی پزشکی، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی کشاورزی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق. طبق آمارهای موجود نیز تعداد خانم‌هایی که در این رشته‌های مهندسی مشغول به تحصیل هستند و یا از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند، بیش از سایر رشته‌ها است.

مطلب مرتبط: بررسی و معرفی بهترین رشته های تحصیلی برای دختران

بازار کار رشته‌های علوم انسانی

در گذشته رشته علوم انسانی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های انتخابی دانش‌آموزان بود. رشته علوم انسانی، رشته‌های دانشگاهی زیادی را تعریف کرده است و بازار کار آن بر حسب رشته‌های مختلف، متفاوت است. چنانچه برخی از رشته‌های علوم انسانی دارای بازار کار عالی، درآمد خوب و آینده روشن هستند و برخی از رشته‌ها نیز برعکس این شرایط را دارند. رشته‌های مدیریت، مددکاری، بانکداری، هتلداری و گردشگری برخی از رشته‌های خوب و آینده‌دار علوم انسانی است.

مطلب مرتبط: پردرآمد ترین مشاغل رشته علوم انسانی در ایران و جهان

رشته تحصیلی

رشته‌های کم تقاضایی که آینده شغلی خوبی دارند

برخی از رشته‌های تحصیلی از نظر آینده شغلی و درآمد، وضعیت خوبی دارند، اما استقبال دانشجویان نسبت به آنها کم است. دلیل آن هم ممکن است به عواملی چون سخت بودن آن رشته‌ها، عدم جذابیت یا بی‌علاقگی افراد، تصور افراد مبنی بر پایین بودن پرستیژ رشته‌های تحصیلی، پرهزینه بودن تحصیل در آنها، عدم آشنایی با آن رشته‌ها و یا پذیرش سخت در آنها برگردد. برخی از این رشته‌ها به گفته معاون پژوهش وزارت علوم عبارت است از: الهیات، جغرافیا، ادبیات فارسی، زبان، علوم سیاسی، علوم کشاورزی، شیمی، زیست‌شناسی، مهندسی آب و خاک و مهندسی مدیریت آبادانی روستا.

اگ فارغ التحصیل رشته های نام برده شده میباشید، پیشنهاد میکنیم آگهی های استخدام رشته زیست شناسی و سایر رشته های تحصیلی را در ایران استخدام مشاهده نمایید.

بهترین رشته‌ها برای مهاجرت

برای انتخاب رشته های تحصیلی مناسب جهت مهاجرت باید به دانشگاه و کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید نیز توجه کنید. زیرا ممکن است رشته‌ای که فرضا در ایران طرفدار یا بازار کار مناسب ندارد، در کشور دیگر چشم انداز روشنی داشته باشد. با این حال برخی از رشته‌ها که امکان پذیرفته شدن آنها در دانشگاه‌های دیگر زیاد است و جز بهترین رشته‌ها برای مهاجرت هستند عبارت است از رشته‌های مهندسی همچون رشته مهندسی مکانیک، مهندسی معدن، مهندسی برق- الکترونیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی هوافضا، مهندسی نفت، برخی از رشته‌های مدیریتی مانند مدیریت سرمایه‌گذاری، حسابداری، کامپیوتر، ریاضی- فیزیک، رشته‌های پزشکی مانند دندانپزشکی، داروسازی، پیراپزشکی، پرستاری، بیوتکنولوژی و علوم بیولوژیکی.

مطلب مرتبط: بهترین و پردرآمد ترین رشته های مهندسی کدام اند؟

بهترین رشته‌ها برای پولدار شدن

برای انتخاب رشته‌ای که بتواند شما را پولدار کند باید عواملی چون بازار کار، آینده آن و نیز وضعیت آن رشته را در کشور خود و حتی سایر کشورها سنجید. با توجه به مطالبی که در بالا به آنها اشاره شد، تمام رشته‌هایی که برای مهاجرت مناسب هستند و یا در ایران و سایر کشورها بازار و منبع درآمد بالا دارند، برای پولدار شدن مناسب هستند. در کنار آن رشته‌ها می‌توان رشته‌های مرتبط با امور سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال و رشته‌های مربوط به کسب و کار اینترنتی را نیز افزود.

رشته‌هایی که بازار کار ندارند

طبق مطالعات صورت گرفته و آمارهای موجود، رشته‌هایی وجود دارند که درصد بیکاری در آنها بیشتر از سایر رشته‌ها است، اما همچنان متقاضی برای آن رشته‌ها زیاد است. قطعا عدم شناخت این رشته‌ها و تحصیل در آن، تباه شدن اندوخته‌های مالی و از دست دادن زمان ارزشمند است. رشته‌هایی که بازار کار ندارند عبارت است از: رشته حفاظت محیط زیست، علوم رایانه، هنر، معماری و ساختمان‌سازی، فیزیک، علوم زیستی، حقوق. این رشته‌ها جز 7 رشته‌ای هستند که میزان بیکاری در آنها بیشتر از سایر رشته‌ها و بالای 20 درصد است.

سخن پایانی

استخدام در رشته های تحصیلی جدا از بررسی بازار شغلی و آینده آن، به تجربه و مهارت افراد نیز بستگی دارد. چنانچه ممکن است فردی در یک رشته پردرآمد تحصیل کند، اما مهارت و سواد لازم را کسب نکند و نتواند در شغل خود موفق شود. پس صرفا تحصیل در رشته‌هایی که بازار شغلی آنها مناسب است، نباید عامل جذب افراد در بازار شغلی باشد. از طرفی مناسب بودن بازار کار به این معنا نیست که بعد از فارغ‌التحصیلی شما در خانه می‌نشینید و با شما تماس گرفته می‌شود و دعوت می‌شود که مشغول به کار شوید. بلکه بعد از اتمام تحصیلات، خود نیز باید تلاش کنید، آگهی‌های استخدام را دنبال کنید، رزومه بدهید و بعد استخدام شوید.

اگر هنوز رزومه خود را آماده نکرده اید، پیشنهاد میکنیم رزومه خود را با استفاده از رزومه ساز رایگان ایران استخدام ایجاد کرده و برای کارفرمایانی که در سایت درج آگهی نموده اند ارسال نمایید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام به تفکیک مشاغل در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

69 دیدگاه

  1. سلام از نظر شما
    رشته طراحی لباس
    و رشته طراحی دوخت
    کدومشون پر درامد هست؟
    از نظر شما چطور رشته ای هست؟

    1. درود دوست عزیز
      رشته طراحی دوخت بیشتر بر عناصر فنی ساخت لباس تاکید دارد، در حالی که رشته طراحی لباس بر جنبه‌های طراحی و خلاقیت در صنعت مد تمرکز می‌کند. انتخاب بین این دو رشته بستگی به علاقه و هدف شغلی شما دارد، که آیا تمایل دارید بیشتر در جنبه‌های عملی دوخت فعالیت کنید یا در حوزه‌های طراحی و خلاقیت در مد؟!

    1. درود دوست عزیز
      مهندسی مکانیک جزو رشته‌های مهندسی با بازار کار همیشکی هست. با توجه به عملکرد شما در طول سال‌های تحصیلی و پس از ورود به بازار کار میتونه رشته و شغل پردرآمدی باشه براتون.
      جهت آشنایی بیشتر با شغل مهندس مکانیک میتونید این مقاله رو مطالعه کنید.
      موفق باشید..

    1. سلام دوست عزیز
      اکثر رشته‌‎های هنری درآمد خوبی دارند. بسته به علاقه خودتون میتونید یکی از رشته‌های گرافیک، معماری و… را انتخاب کنید.
      همچنین مطالعه محتوای زیر میتونه براتون مفید باشه:
      معرفی شغل های پردرآمد رشته هنر برای خانم ها و آقایان
      موفق باشید

  2. رشته های مدیریت برای مهاجرت بهتره؟ مثلا رشته ی مدیریت بازرگانی

    1. درود دوست عزیز
      در حالت کلی رشته‌های مدیریت، رشته‌های مناسبی جهت مهاجرت هستند. اما این نکته رو در نظر داشته باشید که وضعیت بازار کار رشته مورد نظر شما در کشوری که قصد مهاجرت به اونو دارید هم خیلی موثر هست.
      همچنین پیشنهاد میکنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر، مطلب “معرفی بهترین رشته ها برای مهاجرت و اپلای” را در سایت ایران استخدام مطالعه بفرمایید.
      موفق باشید.

  3. سلام خسته نباشید سه سال انسانی خوندم خیلی دوست دارم زودتر سر کار برم و دوسم دارم در حین کار درس بخونم و دنبال درامد خوبم میخواستم حقوق بخونم اما میگن بازار کارش اصلا خوب نیس خیلی گیج شدم

    1. سلام دوست عزیز
      بازار کار رشته‌ها بیشتر به عملکرد افراد در دوران تحصیلی، نیاز جامعه به رشته تحصیلی شما و عملکرد شما پس از فارغ‌التحصیلی دارد.
      موفق باشید.

  4. سلام خسته نباشید من من به رشته مهندسی عمران خیلی علاقه دارم و همچینین استعداد و توانایی خیلی زیادی در این رشته دارم میخواستم بدونم آینده این رشته چطوره و میانگین درامدش چطوره و به نظرتون برای من پزشکی بهتره یا مهندسی عمران ؟
    خیلی دغدغه دارم لطفا راهنماییم کنیم که کدوم بهتره برام
    دانش اموز زرنگی هم هستم معدل سال قبل ۱۹.۵

    1. سلام دوست عزیز
      انتخاب رشته تحصیلی، موفقیت در آن و داشتن آینده شغلی خوب، ارتباط ریادی با علاقه و استعداد شما دارد. تحصیل در هر رشته تحصیلی اگر با علاقه و استعداد لازم و ابتکار و خلاقیت پس از ورود به بازار کار باشد، می‌تواند آینده شغلی مناسبی به همراه داشته باشد.
      موفق باشید.

  5. سلام رشته فتوگرافیک بهتره یا گرافیک از نظر شغل ؟
    و اینکه ایا عکاسی بازار کار خوبی داره؟

    1. درود دوست عزیز
      اگر بخواهیم به قضیه از دید شغلی نگاه کنیم، رشته‌های فتوگرافی و گرافیک هر دو دارای فرصت‌ها و چالش‌های منحصر به فردی هستند که بسته به شرایط و علاقه شما می‌توانید انتخاب کنید.

      رشته فتوگرافیک بیشتر برای افرادی مناسب است که به تولید تصاویر و ایده‌های خلاقانه علاقه دارند. این رشته می‌تواند شامل عکاسی پرتره، فتوژورنالیسم، عکاسی مد، تبلیغات و عکاسی صنعتی و … باشد. بسته به زمینه کاری مورد نظر، شما می‌توانید در بخش‌های مختلفی از عکاسی فعالیت کنید.

      از طرفی، رشته گرافیک بیشتر مرتبط با طراحی گرافیکی، مانند طراحی تبلیغات، جلد کتاب و مجله، پوستر، لوگو، بروشور و سایر محصولات مرتبط با چاپ و ارتباطات دیجیتال است. افرادی که به این رشته علاقه دارند، باید بتوانند ایده‌های خلاقانه به شکلی جذاب و فریبنده در قالب تصاویر و درآمدهای گرافیکی دیگر به نمایش بگذارند.

      در نهایت، در این دوره از جهان امکانات و ابزارهای هر دو رشته به سطح بسیار بالایی رسیده‌اند و با توجه به فرصت‌هایی که هر کدام برای شما فراهم می‌کنند و علاقه شما، می‌توانید یکی از این دو را انتخاب کرده و در این زمینه فعالیت داشته باشید.

      به همین دلیل، برای انجام کاری که شغل شما خواهد شد، آنرا انتخاب کنید که باعث خوشحالی و رضایت شما باشد.

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا